Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lasloforbes
Hej! Är helt nybliven ägare till en 745 -92 med B230F-motor. När jag hissade upp bilen inför köp såg jag att det läckte bensin från bränslefiltret och jag har därför börjat försöka byta det. Jag är absolut ingen verkstadskille och har därför lite frågor.

1. När jag tittar i Haynes-manualen verkar det som att bränslepumpen ska hänga i samma vagga som filtret men i vaggan på min bil finns ingen pump. Hittar inte någon pump nån annanstans heller. Var kan den sitta?

2. Det är en hel del rost och skit vid det gamla filtrets inloppsdel och jag har svårt att lossa filtret där, dvs i bakkant. Som ni ser på bilden Bild så finns det flera muttrar, men vilken är det egentligen jag ska lossa? Jag antar att det är den som sitter närmast "mothållsmuttern" som sitter på själva filtret? Har jag rätt?
Användarvisningsbild
av emwtur
1 finns två varianter -
tidigare hade man en tankpump och en pump vid filtret
senare blev det bara tankpump
så det stämmer bra att du bara har en pump !

2:an får någon annan hjälpa dig med
Användarvisningsbild
av toorop
såhär gör du, använd olja för att lösa upp lite, muttern närmast filtret ska du INTE röra, du ska lossa den i mitten och hålla emot filret med en rör tång, det är ingen fara för du ska ändå byta filtret. håll emot stenhårt mot filret och ta en ringnyckeln och skruva den i mitten, men först ska du knacka så rosten släpper på eller i mutern med gängorna, på andra sidan sitter det väl samma sak? fast hade du en pump bredvid sitter dom med en plast rör mella med ventil hylsa, men det har inte du. Det är lugnt !

Obs för att vara lite snål nu, slippa till kanterna på slang muttern så har du lättare sen när du ska byta filtret igen längre fram,

Tänk på att det klan sitta du får ta i som bara helvete när du ska lossa muttern.
Användarvisningsbild
av Maxwell
De bilar med Rex/Regina-sprut har ingen pump under bilen utan endast en i tanken, så allt är som det ska på din bil. Lossa enligt inlägget ovan men vill du göra det lite enklare för dig så ta hjälp av någon kompis som mha en rörtång eller stor polligrip kan hålla fast filtret åt dig för den där kopplingen kan sitta utav bara hel**te.

//M
av inkognito
när du monterar de nya filtret, så smörj gängorna med kopparpasta eller tjärspray
av lasloforbes
Tack för alla goda råd! Det var inga större bekymmer när jag väl förstod vad som skulle göras, gick ganska snabbt även för en novis som jag.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]