Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Har en V70 2.4D-06 med 6-stegade automaten. TYcker att bilen varvar för mycket på växlarna även vid lugn körning. Går det att programmera om den så att den växlar mer ekonomiskt? Tycker att den sörplar i sig för mycket soppa. Nästan så man saknar den gamla lådan med eco och sport program...
Användarvisningsbild
av CarMan
Nordan skrev:Har en V70 2.4D-06 med 6-stegade automaten. TYcker att bilen varvar för mycket på växlarna även vid lugn körning. Går det att programmera om den så att den växlar mer ekonomiskt? Tycker att den sörplar i sig för mycket soppa. Nästan så man saknar den gamla lådan med eco och sport program...
hur långt har bilen gått?
bilen adaprerar båda motor & låda vart efter du skör.

efter 1000 mil så lr den dra mindre än när den var ny
av Nordan
Bilen har gått nästan 11.000 nu. Tycker att den drar mer nu än när den var ny.

Har även ett lite mystiskt missljud från motorn. Låter som att det tickar eller läcker lite nånstans. Ljudet följer motorvarvet. En kollega har en D5a som gått lite längre än min och hans låter lika dant. Får ta upp detta med volvo igen....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Åker en hel del taxi och brukar alltid "intervjuva" förarna om vad det tycker om sina bilar.

De flesta verkar tycka att den ny automaten är "som att köra en gammal låda på sportläge hela tiden"

Väldigt roligt, men det märks i tanken, allar mest på 185-an.
av LJN
-När jag läser detta så är jag förvånad att inte Volvo inte har "lärt" sig att lägga ner lite mer jobb på anpassning av sina automatlådor. Dom har tidigare haft problem med osmidig funktion på aut-lådorna och då tänker jag på dom tidiga modellerna av S60 och V70. Men där har dom släppt diverse mjukvaruppgraderingar för att förbättra körbarheten.

Men det är ju enklare för oss konsumenter som köper en premiumprodukt om detta jobb är rätt från början!

Är det ingen som har kontakter på Volvo för att höra vad som händer...

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]