Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lilleman
Jag ska byta främre lambdasonden tycker mig minnas att nån har fått värma
för att den ska släppa nån som har erfarenhet av detta?Motorlampan tändes så jag läste av felkoder
och fick ecm-2120 om jag har fattat rätt så kan den koden bero på andra saker med :???:
bilen är en v70 02a 140 hästars b5244s2 om det kan vara till nån hjälp :)

Mvh/Roger :)
Användarvisningsbild
av Ravi
Här kommer lite info om felkoden.

Felkodsinformation ECM-2120

Villkor
Om styrenhet motor (ECM) strax efter tändning på registrerar att främre sondstyrningskretsen är kortsluten till jord/spänning, eller om det är avbrott i kretsen, sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på.

Ersättningsvärde
Lambdaregleringen stängs av.

Felorsak
För hög signal
Signalledning kortsluten till spänning.
Signalledning kortsluten till jord.
Skadad lambdasond eller sondstyrningskrets.

För låg signal
Avbrott på signalledning.
Skadad lambdasond eller sondstyrningskrets.

Felsymptom
Miljölampa tänd.

Kontroll av ledningar och komponent
Viktigt! Rostlösningsspray eller fett får inte användas i lambdasondens kontaktstycke.
Kontrollera signalledning (+) mellan styrenheten och lambdasondens kontaktstycke anslutning 4 med avseende på avbrott

Tips: Vid tändning på och lambdasondens kontaktstycke urkopplat ska spänningen mellan anslutning 4 och stompunkt vara ca 3,8V.

Kontrollera signalledning (-) mellan styrenheten och lambdasondens kontaktstycke anslutning 3 med avseende på avbrott

Om ledningarna är ok, prova med en ny lambdasond.

Åtgärda efter behov.

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_a0201033621PMab2c.jpg

Som info kan jag tillägga att om det vore fel på förvärmningen borde kod ECM-2110 komma istället, och då är det riktigt att man mäter mellan terminal 1 & 2

Hittade detta
Användarvisningsbild
av lilleman
Tack för snabbt och bra svar :D
Då ska jag leta fram nummer och fabrikat och fixa en ny sond
hoppas bara att den släpper snällt o fint :D

Mvh/Roger :)
av TomasL
Skaffa en lambdasondhylsa, på t.ex biltema, som du sedan sätter ett 1/2" handtag på så brukar dom lossa sedan. Det kan dock vara lite trångt att byta den främre.
av Blåbil
Står inför samma problem och fortsätter tråden. En ny sond ligger på ca. 2000:- hos volvo men biltema säljer för ca. 500:- frågan är nu kan detta vara likvärdig sond eller får man vad man betalar för?
Användarvisningsbild
av Ravi
Köp beg annars från skroten är nog bäst om du inte vill lägga 2000 på ny från Volvo! Biltemas till denna modell nä jag skulle nog tänka lite där
av Toffelhjälten
Om du har ork att vänta till imorgon och påminna mig kan jag se om den visar på förvärmning främre lambda, isf är det den främre lambdasonden, köp en beggad istlt, alternativt från meca, dom har en som heter dox nånting som fungerar bra. (artnr dox****)
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]