Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LordVader
#589258
Jag kommer vara i behov av extra backljus på min nya XC70 och kommer inte konvertera till xenon eller starkare lampor. Nej, här ska dit rejäla doningar direkt :) Blir säkerligen två Hella FF75 http://www.hella.se/Produkter/Extraljus ... F-75-Blue/med dimljusinsatser. Har sökt på nätet utan att hitta lämpliga LED som ser liknande ut, det måste ju bli snyggt också! :mrgreen:

Frågan är hur man lämpligen tar strömmatningen och påslag till ljusen? Antar att tillslag kan tas vid befintlig backlampa, och att ström finns i tillräcklig mängd någonstans bak?

Tacksam för förslag och hjälp!

Bild
Bilden är LÅNAD från en blogg!
Användarvisningsbild
av TotanTotan
#589294
Min gissning är att du behöver ett separat relä som till extraljus som du kan styra från backljus eller om det finns dragning till dragkrok. Sen måste du hitta en bra plus källa någonstans.
Användarvisningsbild
av LordVader
#589324
TotanTotan skrev:Min gissning är att du behöver ett separat relä som till extraljus som du kan styra från backljus eller om det finns dragning till dragkrok. Sen måste du hitta en bra plus källa någonstans.
Vore ju perfekt om man kan ta det från dragkroken, nära och bra. Tror också det behövs relä, men sen är den stora frågan om det finns ström nånstans som räcker till?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#589447
LordVader skrev:Hella FF75 http://www.hella.se/Produkter/Extraljus ... F-75-Blue/med dimljusinsatser. en blogg!
Det där är nog det absolut sämsta backljus du kan välja överhuvudtaget, jag har provat, vad ska du göra, backa 200 km/h på en spikrak motorväg utan hinder. Eller ska du blända kidnapparterrorister som jagar dig i höghastighetsbiljakter, det funkar de till. Som backljus är de snygga men totalkass.

Bild

Det som funkar är en lampa med bra spridning, typ denna med "våffelglas". Jag har testat båda.

Bild
Användarvisningsbild
av LordVader
#589553
VolvoB20 skrev:
LordVader skrev:Hella FF75 http://www.hella.se/Produkter/Extraljus ... F-75-Blue/med dimljusinsatser. en blogg!
Det där är nog det absolut sämsta backljus du kan välja överhuvudtaget, jag har provat, vad ska du göra, backa 200 km/h på en spikrak motorväg utan hinder. Eller ska du blända kidnapparterrorister som jagar dig i höghastighetsbiljakter, det funkar de till. Som backljus är de snygga men totalkass.

Bild

Det som funkar är en lampa med bra spridning, typ denna med "våffelglas". Jag har testat båda.

Bild
Knappast backa i 200, men möjligen bli jagad av terrorister, det känns mer aktuellt i dagsläget ;-)

Har du testat ff75 med dimljusinsatser och inte fjärrljus?

Jag fattar poängen, istället välja två arbetsljus bakåt. Behöver nåt som går att fästa på bygel och som är lite långsmalt typ ff75. Tips?

Har du nån aning om var man lämpligast tar ett tillslag?
av umekille
#589557
typ dem smala på bilden har vi på jobbet under kepsen
på traktorhytten men tror de annan reflektor men lyser
jätteskarpt :) funderar själv hitta såna o ha under kofångaren
fram då ser man o pinka i nattenju
:lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#589566
LordVader skrev:Har du testat ff75 med dimljusinsatser och inte fjärrljus?

Jag fattar poängen, istället välja två arbetsljus bakåt. Behöver nåt som går att fästa på bygel och som är lite långsmalt typ ff75. Tips?

Har du nån aning om var man lämpligast tar ett tillslag?
Fattar varför du vill ha dessa då de är snygga, men:

Fjärrljusen lyser på tok för smalt för att funka vettigt, du lyser upp en bil 250 meter bort som står exakt rakt bakom dig, men inte grindstoplen eller barnvagnen som står snett bakom bilen precis.

Dimljusen lyser bredare men är helkass då det är grymt effektivt avskärmade så ingen ljus går snett uppåt och belyser det du ser genom bakrutan.

En "arbetslampa" lyser inte mer än 15 meter men den sprider ut ljuset fullständigt i höjd och bredd så man ser perfekt bakåt i både ytter och innerspeglar allt som finns bakom.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av LordVader
#589583
Det är precis så jag vill att de ska lysa, alltså tvärt emot Hellas. Man måste ju se genom bakrutan att det lyser!

FÅr väl leta med ljus och lykta :mrgreen: efter ett par snygga "arbetsljus"
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]