Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av foreward
Har en 745 -88b med K-jetronic insprutning. Går perfekt, men startar inte vid varm motor om jag inte gasar. Ju mer gas jag ger ju snabbare startar den vid varm motor. När den är kall startar den perfekt utan gas! Varför startar den ej utan gas vid varm motor?
Har du kollat att tillsatsluftsliden arbetar som den skall?

Mvh GK
av rd350
Då är det en "vanlig" 88a, kolla pulsairventilerna så de ej är "blåsta" (starta bilen, ta loss förgreningen då ska det suga i vetilerna och de får ej vara sotiga)
av rd350
Då är de ok och du får gå vidare och kolla co-halt, eventuella luftläckage (kolla med startgas särskilt runt insprutarnas infästning), bälgen vid mängdmätaren och tllsatsluftslid.
av foreward
Ok! Besiktigade för 2 veckor sedan och co-halten ligger på 1.4 får vara (3.5)! Får prova med startgas kring de aktuella områdena idag. Vad sägs om att kolla tillsatssluftsliden som någon tipsade om alt. bränsletrycket? Vid gas åker ju luftskivan upp och bränslekolven ned, kan den på något sätt få för lite bränsle vid varmstart, om jag inte gasar?
Sanningen är troligen att motorn inte får rätt luft/bränsle-blandning och där är tillsatsluftsliden inblandad.

Mvh GK
av foreward
Ok! Ska kontrollera tillsatsluftsliden. Bytte förresten tillsatsluftsliden (från skroten) i sommras då jag misstänkte att den spökade, men det blev ingen skillnad. Vid varm motor ska den väl vara öppen så att motorn får tomgångsluft genom den istället för att jag ska behöva gasa? Vid kall motor är den väl nästan stängd så att det blir som en chokefunktion och sedan varefter motorn blir varm så ska den väl öppna mer och mer. Luften genom sliden påverkar väl inte luftmätskivan vad jag minns?

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]