Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en kompis som inte vill prova avgasvärdena för mej om inte avgasröret är bomtätt stämmer detta eller är han grinig.Min bil har gått igenom i 5 år kanske på gränsen men ändå.Att jag vill prova är för att vara säker inför besiktning.
Skadar inte att du får en kompis att hålla för avgasröret medan du kryper under bilen och jagar eventuella läckor men att få en motor att stanna genom att plugga igen tror jag Mythbusters testade och det var tydligen mycket svårt att åstadkomma. Man behöver ju inte plugga totalt utan bara öka trycket i systemet lite grann.

Mvh GK
Så länge det är helt tätt hela vägen från motorn till en bit efter lambdasonden/katten så är det inga problem!

Ska du lyckas stanna motorn igenom att blockera den så måste avgasrören vara helsvetsade hela vägen så att det är helt gastätt (iaffa nästan) o vara stark! om du ens lyckas då. (beror lite på motorn)
Min fru låste in bilnyckeln med motorn igång, för 7-8år sedan på min 245:a, hon ringde polisen efter en timme och de kom och försökte peta upp låset med div instrument, utan att lyckas, kvaddade låset på förardörren :-(.
Då kom en granne å stoppa in en trasa i avgasröret och motorn stanna efter en halv minut.
Det tråkiga var att det blåste topp packningen, så det blev en dyr helg i garaget.
Men det går att stanna motorn och röret behöver inte ha helsvetsade skarvar!
Bäckis skrev:Min fru låste in bilnyckeln med motorn igång, för 7-8år sedan på min 245:a, hon ringde polisen efter en timme och de kom och försökte peta upp låset med div instrument, utan att lyckas, kvaddade låset på förardörren :-(.
Då kom en granne å stoppa in en trasa i avgasröret och motorn stanna efter en halv minut.
Det tråkiga var att det blåste topp packningen, så det blev en dyr helg i garaget.
Visst går det att stanna motorn även om det läcker men det får inte läcka mycket som jag sa.
sedan beror det ju på skicket på motorn med och motortyp, detta bevisar ju att eran topp packning var dålig (eller blev dålig pga dålig kylning), den skulle inte ha gått sönder av att man stannar motorn
med att täppa till avgassystemet.

enda chansen att den skulle kunna gå är isf pga höga temperaturer som kan uppstå om bilen kokar eller är nära en längre stund), vilket kan ha varit då bilen gått så länge på tomgången och viskosfläkten har inte
kylt motorn nog mycket. så att topppackningen har gått pga stoppat avgas e inte möjligt! såvida den inte gått tät en längre period

BTW kassa snutar, en 245:a e skitsimpel o komma in i.
Ring bärgare nästa gång ist.
4x12Tum skrev:
Bäckis skrev:Min fru låste in bilnyckeln med motorn igång, för 7-8år sedan på min 245:a, hon ringde polisen efter en timme och de kom och försökte peta upp låset med div instrument, utan att lyckas, kvaddade låset på förardörren :-(.
Visst går det att stanna motorn även om det läcker men det får inte läcka mycket som jag sa.
sedan beror det ju på skicket på motorn med och motortyp, detta bevisar ju att eran topp packning var dålig (eller blev dålig pga dålig kylning), den skulle inte ha gått sönder av att man stannar motorn
med att täppa till avgassystemet.

enda chansen att den skulle kunna gå är isf pga höga temperaturer som kan uppstå om bilen kokar eller är nära en längre stund), vilket kan ha varit då bilen gått så länge på tomgången och viskosfläkten har inte
kylt motorn nog mycket. så att topppackningen har gått pga stoppat avgas e inte möjligt! såvida den inte gått tät en längre period

BTW kassa snutar, en 245:a e skitsimpel o komma in i.
Ring bärgare nästa gång ist.
Den bilen är tyvärr redan skrotad :-(
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]