Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ticken skrev:Du det var märkligt. Det finns alltså inte ens en sockel där till höger?

/Ticken

Äsch, spelar inte mig nån roll. Det lyser ganska bra med en lampa. Bättre än inget i vilket fall. :-)-)

Men lampan vid temp.mätaren i instrumenthuset lyser inte. Men frågan är ju vilken lamptyp det är?

1. https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_fe10200995606d23d.jpg

2. https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_fd1020099520862f3.jpg
Någon som kan tipsa om hur man kan få i lysdioder i belysningen till knapparna i instrumentpanelen ?
tre stycken i panelen , en vid askkoppen, en vid brytarna till stolsvärmen och en i askkoppen bak ?
Vid steg 3 är ett litet lurigt clips som inte är så här synligt om man inte bänder upp plastlisten duktigt.
Vad som är ännu lurigare är att det kan sitta ett litet clips till som gör att man lätt kan komma fel med verktyget man använder.
Man kan alltså komma innunder det där clipset som pilen pekar på, och då är det lögn att komma vidare.
Detta är på en 745 -89 med dragreglage visserligen, men ramen tas bort på likadant sätt.

Bild
emwtur skrev:Någon som kan tipsa om hur man kan få i lysdioder i belysningen till knapparna i instrumentpanelen ?
tre stycken i panelen , en vid askkoppen, en vid brytarna till stolsvärmen och en i askkoppen bak ?
Kolla in min tråd. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=80 där står det lite om hur man gör. Det enda som gäller är att bygga egna "lampor" med volvos hållare och egna lysdioder. Hållarna finns på volvo med org glödlampa i finns på volvo och leddarna får du köpa själv och löda på plats.

Så ser dom ut när man löder dit en själv..
Bild

Och då blir det..
Bild

/Ticken
Har försökt få ordning på min temp.mätare belysning idag.
Men har nu konstaterat att det är glapp. Skruvar jag dit lampinsatsen där bakom så fungerar det ett litet tag efter man börjat köra.
Sen slocknar det. Har haft tändningen på och justerat den så mycket det går, utan framgång.

Bara leva med det, eller byta ut hela instrumentet för att lösa problemet?
Användarvisningsbild
av Ticken
Det väljer du själv. Jag hade nog kört med det. Det är inte så att det går att trycka på lampan uppifrån då? Och att den lyser då. Jag vet att jag har sett det tidigare. En kamrat drog ett par varv med ejtelp runt den så det las ett tryck på lampan rakt uppifrån, därefter skruvade han tillbaka den.

/Ticken
Användarvisningsbild
av emwtur
det kan vara kortet på baksidan som glappar också !
inte helt ovanligt att det får stryk och det blir sprickor i foliekortet !
Hej! Jag har samma problem, den lysdiodslampa jag bytte till glappar, men den lampan som satt innan glappade inte, jag ska se om jag kan böja till något eller om man får sätta ett gummiband runt.

Jag har en 940 -91 och baksidan av instrumentpanelen ser lite annorlunda ut än för andra postade här, kan ha med att min inte är turbo.

Hmm hur postar jag in en bild i forumet?

Får inte uppdatering att starta i bilen. Bli[…]

Tack för tipsen :-) Rätta mig om jag […]

Brainys V60

Fast om jag kollar brainy's bilder så har h[…]

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]