NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rizzt
Hej, har en V50 2.0D -09a och sitter här och läser om att de nya D2, D3orna har underhållsfritt partikel-filter.

Det jag funderade på är om man skulle kunna köpa ett sånt partikel-filter som sitter i dom nya och slänga in i min. Och koppla los additiv lådan.

Skulle detta vara möjligt tror ni? Som jag förstått ska det i princip vara samma motor.
Nej det är inte samma motor som nya D2 (D4162T) och D3(D5204T5), din 2.0D (D4204T) är en fransk motor medans D3 är svensk tillverkad plus att den är 5 cylindrig, vågar inte ge mig i kast med var nya D2 motorn kommer ifrån, den är 4 cylindrig.

Din idé låter inte dumt, men tveksamt om det går och om så i fall vad kommer kalaset att kosta då det kräver omprogrammering av programvaran också.
2.0D finns också med underhållsfritt partikelfilter. Sitter i S80/V70II.

Så det går ju, delarna finns redan, frågan är bara hur mkt meck det är att få det att funka. Att ta från D2 eller D3 tror jag inte alls, är helt olika motorer.
Som numera har underhållsfritt filter...
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?