Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
volvofantast skrev:behöver man bara lufta på den sidan som man byter bromsslang?
Normalt sett ja, om du inte tömmer huvudcylindern :P .
av hoganb
Kanon grabbar tack för alla tips! Köpte nycklar på biltema. Men muttern blev rund ändå. hm. jag vågade inte knipsa slangen ifall jag inte skulle lyckas, behöver nämligen bilen... Får slita av rören och ta det den vägen. Någon som vet hur långt bromsröret på höger sida är går det hela vägen från slangen till abs delen eller skarvar det någonstans?
av oldtimersmc
hoganb skrev:Kanon grabbar tack för alla tips! Köpte nycklar på biltema. Men muttern blev rund ändå. hm. jag vågade inte knipsa slangen ifall jag inte skulle lyckas, behöver nämligen bilen... Får slita av rören och ta det den vägen. Någon som vet hur långt bromsröret på höger sida är går det hela vägen från slangen till abs delen eller skarvar det någonstans?

Hoganb Ja sa ju att du måste använda gas det går åt helvete i annat fall.
NU så skall du fixa gas och sen så får du använda dig av en kraftigare tång ex svets tång finns på B-tema men köp en gasbrännare så du kan värma upp skiten
http://www.jula.se/butangasbrannare-213051
av oldtimersmc
Ja det är ett alternativ, han skall sedan lossamuttern som sitter på röret (slangdelen sitter fast i hållaren i innerskärmen) värmer han muttern så att den blir röd så kommer den att släppa utan nämnvärd ansträngning sen så kommer det att ryka till som grädde på moset. Utan gas så kommer det att sluta som det gjorde för vår vän väldigt ofta...
av hoganb
tack för ditt engagemang Oldtimersmc men muttern var lätt rund innan jag börjat något jag märkte senare. Jag har redan bromsverktyg som du sa.
Vågade inte riskera slangen (med att bränna) bara innan jag visste hur jag skulle kunna komma vidare, behöver nämligen bilen dagligen!

jag förstår vad du menar och tror det är ett sätt som kan funka. Ja har bytt slang/rör tidigare på andra bilar så jag vet hur jävligt det kan bli. Eftersom muttern på röret är så dålig så kanske det inte gå att ansluta den nya slangen om jag får bort den. Då står jag där och måste byta röret också. Förstår du hur jag tänker? Därför vill jag veta mer om hur rören sitter och hur långa dem är, inte kul att dra rör när man ligger och kryper under en bil utan lyft!
av oldtimersmc
Har kört nattskift...
Du behöver inte vara rädd att pajja slangen för du skall värma på "andra sidan" den sidan som röret är på den nippeln skall du värma sen så fjutt så släpper den, slangen tål en hel del om muttern ser taskig ut så innebär det inte att gängerna är det... för skall du ta lös röret så får du ett fint luftnings jobb...

Om du är osäker så PM:a så kanse jag kan hjälpa dig (jag bor i Kristinehamn och jag gör det utan vinning om jag har tid)
av hoganb
oldtimersmc skrev:Har kört nattskift...
Du behöver inte vara rädd att pajja slangen för du skall värma på "andra sidan" den sidan som röret är på den nippeln skall du värma sen så fjutt så släpper den, slangen tål en hel del om muttern ser taskig ut så innebär det inte att gängerna är det... för skall du ta lös röret så får du ett fint luftnings jobb...

Om du är osäker så PM:a så kanse jag kan hjälpa dig (jag bor i Kristinehamn och jag gör det utan vinning om jag har tid)
Hej igen!

Tack för erbjudandet!
Jag bor lite långt iväg..Bilen finns i Växjö. Jag ska fixa en brännare. Sedan när jag har lite tid en helg så ska jag kolla på det.
Appropå den slitna muttern tänker mest att den kanske blir svår att skruva fast mot röret igen så det inte blir tätt? Det krävs ju att det passar perfekt så den inte läcker i anslutningen.
Ha en bra dag!
av oldtimersmc
Det lär inte vara några problem då det inte behövs dra åt mer något större djävlaranamma, det är en liten korna som tätar.
av hoganb
oldtimersmc skrev:Det lär inte vara några problem då det inte behövs dra åt mer något större djävlaranamma, det är en liten korna som tätar.
Låter tryggt! Återkommer när det är klart!

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]