Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av enhahne
Volvo 740 b230et 86.
När jag startar bilen så går den bara på 3 burkar, men efter 3-5 sec så går den på alla 4 igen!
Väldigt konstigt fel.

Tom gången svajar en hel del också. Men när man har startat den när den är kall å ligger den på sina 1000 rpm. Vilket jag tror är rätt för en kalla bilar.
Men så fort den börjar bli varm så så går den upp till 1100 rpm och sen för att dala ner till 600 rpm. och så håller den på hela tiden när den är varm. Kanske inget skadligt för bilen, men det låter för jävligt.

Sen dricker bilen ca 2 liter milen, (ej trimmad) Tycker det är ganska mycket när man kör normalt.
Helt vanlig körning utan fullgas och sånt.

Det jag har gjort på bilen.
Bytt insugspackning.
Fördelare
Rotor
Tänd kablar
Rengjort vehuvsventilation
Rengjort tomgångmotor
Ställt tomgången utan resultat.
Nya vakuum slangar
KOMMER EJ PÅ MER...

Tacksam för svar :D
Har du bytt luftfilter? Går motorn bra under normal körning? Hur går motorn under kraftig acceleration? Har du kollat bränsletillförseln? Har du kollat funktionen hos tillsatsluftsliden?

Mvh GK
ta startgas och spraya runt hela insuget och samtliga vaccum slangar.
har haft samma problem på en bil och då var det vaccumläckage.
Sitter öppet filter och öppen dump på den, och den läcker inte. Men tomgången va lika dan innan jag bytade. Bilen går utmärkt på låga som höga varv när man kör. Märker inte av det alls under körning. Bränslet kommer juh fram eftersom den går som den ska när man kör. (nytt soppa filter med)
Ursäkta mig men vad är tillsatsluftsliden för något? Har aldrig hört inann.

Har tömt en hel startgas flaska och de har inte hänt något alls. Samtidigt är de svårt att höra eftersom varvet ändras hela tiden. Man kanske ska efterspänna insuget när man har bytat packning och kört ett tag!
Ingen som vet varför den går på 3 burkar i 3 sec innan den går på alla.?
Tack för svaren så länge :D
Jag rekommenderar att du skaffar en reparationshandbok för din bil. Termotidgivaren samt tillsatsluftsliden är komponenter som ha med kallstart att göra.

Mvh GK
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.