Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#5826
el-anders skrev:Sista gången jag jobbade som bilelektriker och gjorde servicar var 1997.
Och det är väl tur att du inte jobbar med det längre om du inte var mer noga än så.

Jag jobbar på en liten verkstad, tre anställda. Jag vet inte hur det är på andra ställen, men jag har svårt att tro att en verkstad skulle bli särskilt långlivad om det går till som du beskriver.
Man gör det som står på protokollet, mäter vattenhalt i bromsvätskan och rekommenderar byte om den är över 3%. Jag tjänar inget på att ge fan i att byta bränslefilter, jag har min lön ändå.
Jag vill känna att jag har gjort ett riktigt jobb när jag stämplar ut, kan man inte känna någon stolthet i sitt arbete kan man lika gärna gå hem.

Sen kan alla klanta till det ibland, men då står man för det och rättar till det utan kostnad.


Edit: Hoppsan, där kom ett inlägg till i mellan... Det tråkiga är att folk ofta åker till en annan verkstad och spyr galla över den första utan att ge den en chans att rätta till problemet.
Och så sant, ett ganska otacksamt jobb är det, man får sällan höra att amn har gjort något bra...
av Stimo
#5828
Instämmer helt med föregående talare


@el-anders
Tur att alla har dig då, som aldrig gör misstag
Användarvisningsbild
av Brainy
#5832
Sparkz skrev: Jag tjänar inget på att ge fan i att byta bränslefilter, jag har min lön ändå.
Kan inte riktigt säga att jag förstår ditt resonemang, jag vill gärna vrida på det så det tolkas "jag har min lön oavsett om jag ger fan i att byta bränslefilter". Jag skulle tro att en majoritet av de som lämnar sina bilar på mil-service inte kollar att jobbet verkligen är gjort.
Sparkz skrev:Sen kan alla klanta till det ibland, men då står man för det och rättar till det utan kostnad.
Helt rätt! de som gör misstaget ska stå för kostnaden och inte den drabbade och din verkstad ska ha all heder om ni följer det! Tyvärr är inte det min erfarenhet och inte heller det jag hör av bekanta som lämnat in sina bilar och av bekanta som själva arbetar på serviceverkstad.

/Anders
av el-anders
#5833
Låter som man kan rekomendera din firma.

Jag undrar om det är ackordstänkandet som ger Volvoservicen deras problem. Man försöker slaviskt följa ackordet precis som på fabriken. Är du snabbare än ackordet får du bonus är du långsammare får du, inte löneavdrag, men du måste sitta och förklara varför det tog längre tid precis som om du är skyldig till något fel?
(Det här var när jag servade Renault på Lastbilsbolaget Göteborg)

Ta ackordet för att byta fläktmotor Volvo 240 (ej AC) = 3,4 eller 3,7 timmar (kommer inte ihåg) Jag gjorde det en enda gång på exakta tiden.
Då var det inga fastrostade skruvar. Går gängan till fläktpaketet (svetsmutter som sitter oskyddat inne i luftintaget rostar lätt och gärna) så tar det timmar att byta en sådan mutter.
Hur förklarar man det till kunden? "jag är så noggrann att jag fick byta 2 svetsmuttrar till fläktpaketet det kostar dig 1500:- extra bara för att jag inte vill att ditt fläktpaket ska sitta halvlöst?"

Jag litar mer på mindre verkstäder än på större. De större är bra på specifika fel, de har alla dyra specialverktyg.
Jag känner en del mindre verkstäder som servar bilen åt dig, men finns det ett specifikt fel som överstiger deras kompetens så skickar man bilen till ex. Volvo för att ex. byta gasspjälls motor. För det gör dom snabbare och förhoppningsvis bättre. (Och du måste ha Volvos dataprogram) Som kund behöver du inte ens veta det här. Du lämnar bilen och du hämtar den 2 dar senare.
Kanske detta är den perfekta kombinationen?

Som sagt var, ett otacksamt jobb som man sällan får beröm för.

jo jag har gjort misstag jag kan inte räkna dom alla. Känns som jag har retat upp folk. sorry. Det är inte förrän folk svarar på ens snack som man fattar hur man låter. Jag går och gömmer mig i min grotta och tänker över det här.
(Ni behöver inte skriva =bra, kom aldrig ut igen!)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#5841
Inget ackord där jag jobbar nä, det är det jag menar med bränslefiltret. Jag kan inte tjäna något på att hoppa över saker. Kunde lätt misstolkas ser jag nu...

Visst är det ackorden som förstör, vill man ha kvalitet på jobben ska ackorden bort direkt.
Dessutom är det tråkigt att en "karriär" som bilmek ska vara så här:
Du börjar som alla andra med service, broms, avgasrör, saker man lär sig snabbt och jobbar ihop ackodet på lätt. Sen går du lite kurser och börjar med mer avancerade saker, felsökning mm, och får då mindre i lön...

Du behöver inte gömma dig i nån grotta, det är bara så lätt att tända till när man blir matad med "bilverkstäder bara fuskar" hela tiden.
Jag kanske lever i min lilla småstadsidyll där alla känner alla och snacket på ICA är mycket viktigare än en massa reklam i tidningen...
Användarvisningsbild
av Halle
#5844
oj....här hade det skrivits en hel del. Jag kan ju själv säga att jag antagligen kommer lämna in bilen för jag är inte så värst duktig på att mecka själv med bilen & är lite "rädd" att nåt skulle gå sönder ännu mer =) Har ju lämnat bilen till en lite mindre volvoverkstad & har liksom alltid varit nöjd, bilen har rullat & inga större fel har uppstått *ta i trä!

Jag ska ringa dom snart & kolla lite om hur mycket det kan tänkas gå på & vad dom gör i själva servicen, kan återkomma sen & skriva det här, fast om nån vet redan är det ju bara att skriva.

MVH /Halle
av el-anders
#6021
Javisst är det helt uppåt väggarna att de ska vara så. Mindre för att man kan mer!
Bonusen ska ges efter kvalitet och inget annat. Svårt att mäta visserligen men det borde gå att hitta på nåt sätt.
Efter Renault jobbet bytte jag till en bilverkstad utan ackord.

En sak som jag däremot inte gillade var när Vi Bilägare gick ut med sin service test och tömde ut olja ur växellådan.
Jag tycker det är något av ett slag under bältet. Hur många ggr. glömmer fabriken att fylla på olja i växellådan? 1 på 10 000, 1 på 100 000 ? Aldrig?
Om lådan (manuell) är torr undertill så läcker den inte! alltså behöver du inte öppna pluggen och kika, om kunden inte klagar på något, när det gäller lådan. (Automat kollar man ju självklart)
OK nivån ska kollas! Av princip!! Eller? Eller kan man hoppa över saker bara för att man kan resonera sig bort från det.
Vad tycker ni??
Användarvisningsbild
av ziaal243
#6040
grejen är att skulle de upptäcka något som behöver göras utöver det som ingår i servicen så ringer de och talar om det för dig, och om det är något som låter avancerat så är det bara och säga att du inte vill ha det fixat.
av el-anders
#6050
Självklart kan du ju inte fixa själv om du är osäker. Det vore ju som om vi som jobbar med bilar skulle börja operera bort blindtarmen på folk.
Hoppas du hittar ett bra ställe.
Anders
Halle skrev:oj....här hade det skrivits en hel del. Jag kan ju själv säga att jag antagligen kommer lämna in bilen för jag är inte så värst duktig på att mecka själv med bilen & är lite "rädd" att nåt skulle gå sönder ännu mer =) Har ju lämnat bilen till en lite mindre volvoverkstad & har liksom alltid varit nöjd, bilen har rullat & inga större fel har uppstått *ta i trä!

Jag ska ringa dom snart & kolla lite om hur mycket det kan tänkas gå på & vad dom gör i själva servicen, kan återkomma sen & skriva det här, fast om nån vet redan är det ju bara att skriva.

MVH /Halle
Användarvisningsbild
av Halle
#6080
Tjena!

Har kollat upp nu vad servicen går på, 2750:- inkl moms för 9000 milar service hos en volvo/renault verkstad, det tycker jag är helt ok men jag vet ju inte riktigt vad dom gör fast blir nog ett bra jobb, har alltid lämnat in hos dom & har varit nöjd. Dom brukar ringa & så om det är nåt annat som ska bytas & säger vad dom tycker är bäst att göra & så.
Så nu är det bara dags att fixa en tid...snart dags!

haha....gillar jämförelsen där med blindtarmen el-anders, stämmer ju ganska bra =)

MVH /Halil.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]