Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccke
Har precis köpt en Volvo 945 Classic, gått 20 500 mil och är i kanonskick förutom en sak.

Har problem med att det under körning knäpper till i ratten när man vrider ratten åt något håll och sedan tillbaka, ung. klockan 12 knäpper det till.
Det låter som om det kommer från strax bakom rattnavet, det känns lite i ratten också.
Stå bilen stilla uppstår ej knäppningarna.

Enligt killen som sålde bilen (han köpte den ny) så uppstod detta redan efter ett par år.
Han menade att Volvo åtgärdade detta på en del bilar och sa något om en bricka som byttes eller något.

Vet att det finns fler som har detta "problem", läst om det i andra trådar, men aldrig fått någon klarhet i vad som orsakar dessa knäppningar.
Och det är inte i framvagnen eller fjädrarna som knäpper.

Någon som vet vad detta beror på och hur man fixar det?
av rd350
Finns en schimssatts till detta, det är huset med övre rattlagring som inte riktigt linjerar med rattstången. Har åtgärdat åtskilliga bilar med detta på tiden det begav sig....Kanske finns servicemeddelandet kvar, fråga hos din volvoverkstad.
av maccke
rd350 skrev:Finns en schimssatts till detta, det är huset med övre rattlagring som inte riktigt linjerar med rattstången. Har åtgärdat åtskilliga bilar med detta på tiden det begav sig....Kanske finns servicemeddelandet kvar, fråga hos din volvoverkstad.

Hur går man till väga?
Är det krångligt?
Tar det lång tid?
av maccke
rd350 skrev:Finns en schimssatts till detta, det är huset med övre rattlagring som inte riktigt linjerar med rattstången. Har åtgärdat åtskilliga bilar med detta på tiden det begav sig....Kanske finns servicemeddelandet kvar, fråga hos din volvoverkstad.
Finns det någon chans att få detta åtgärdat utan kostnad?
Användarvisningsbild
av Anders E
Testa även att smörja axelkorset på rattstången.
av HGN
Jag har haft dessa knäppningar i rattstången på min V90.
Jag smörjde knutarna på rattstången med automatlådeolja.
Sätt en slang på en smörjkanna och pumpa in olja i knutarna.

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]