Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har tagit över pappas gamla volvo 940, välskött som få, men den börjar som sagt bli gammal. Den går bra förutom att den skranglar över minsta ojämnheter på vägen, vilket den inte gjort för några år sedan. Min fina bmw 320 -01 jag hade för några år sedan började klonka/knäppa/skrangla från höger framhjul, det visade sig att det va dax att byta krängningshämmarstaget (en smal liten stålarm på ca 25cm) kostade kanske 150kr, tog 30min att byta sen va det tyst som natten igen :)

Frågan är om det är något stag eller liknande som är slut på volvon? Dämparna kan det väl inte vara när det handlar om "missljud" från väldigt små ojämnheter i väglaget? Skrangelljudet är från hela bilen o går inte att lokalisera till något speciellt ställe. Man hör att något är slutkört, men vad? Metalliskt/mekaniskt skrageln, och smått klonkande. Svårt att besriva ljud med "skrangel" är det mest målande ordet. 8)
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning