Jo, felet fanns redan på B18-tiden. Jag har råkat ut för det på ett flertal Volvo genom åren. För ca 15 år sedan hade jag en näst intill "fabriksny" 245. Där uppstog felet också när bilen var några år gammal. Jag blev först fundersam, för jag resonerade så att ett sådant "välkänt och samtidigt förtretligt fel borde dom väl ha rationaliserat bort efter alla dessa år?" Men så var det inte, felet kom trots att det var en årsmodell -92!
Om man är lite förtrogen med krympslang så borde man kunna få till det riktigt snyggt. När det drabbade mig var jag i ett akutläge "ute på fältet" och lagade med eltejp, men jag jobbade med el- och telemontage, så jag hade mycket väl kunnat göra det bättre. :shock:
Emellertid tänker jag mig så här: Trä över en krympslang över skadan med ca 5 mm överlapp och värm den till krympning. Tag sedan t.ex en skärmstrumpa från en koaxialkabel eller annan skärmad el- telekabel. För er som inte har varit i kontakt med detta, är det så att om man trycker ihop en skärmstrumpa på längden, så blir diametern större. Drar man däremot ut skärmstrumpan, så blir diametern mindre och den klämmer ihop om det som finns inuti. Förr fanns det så kallade "Bondfångare" med just denna funktionen. En "rolig" leksak som jag inte har sett på många år.
Hursomhelst, man trär över den här skärmstrumpan över den första krympslangen som man har satt på den skadade oljetryckskabeln. Drag ut skärmstrumpan så den ligger tight mot kabeln och speciellt den lagade biten. Klipp bort fransiga kardeler som sticker ut. Dom kan i värsta fall tränga igenom nästa lager krympslang när man värmer den. Sätt en ny krympslang över hela skärmstrumpan även den med överlapp. Krympt krympslang är ganska hård, så den kommer att hålla ett tag. Sedan kommer skärmstrumpan därunder som en ytterligare armering och förstärker det hela. Slitaget kommer naturligtvis att bli på ungefär samma ställe, eller i närheten så man behöver inte belägga hela kabeln.
Många använder cigarettändare eller tändstickor för att värma krympslang. Det skulle jag aldrig göra i ett motorrum på en bil! (
Brandfaran) Har man ingen hetluftblås så går det även med en lödkolv. Värm då inte med lödspetsen utan den del där värmeelementet sitter. Krympslang köper man bl.a på Clas Ohlson eller liknande prylvaruhus.
Jag har som sagt inte provat detta i praktiken, men jag har jobbat med el- och telemontage i många år, och är väl förtrogen med elkablar i många olika situationer och kopplingar. Så jag anser att min teori kommer att fungera.