Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min gamla volvo 940 -96 dricker en hel del olja och så kommer det ibland, oftast när jag står still särskilt i nedförsbacke rök ur avgasröret. Jag tycker att den är lite blåaktig så det är förmodligen olja i motorn..
Jag var nere och pratade med dem på verkstad idag och de sa att antingen kan det vara vevhusventlilationen, oljereturen som är igensatt... han sa att man köper ett kitt på Volvo och byter. Eller så är det turbon som är trasig... men det är ju en himla dyr historia i så fall...
Vad är mest sannolikt att det är;Turbon eller vevhusventilationen som är igensatt? Att köpa en ny turbo känns som helst uteslutet, så dyra som de är. Kollade på begagnade och de kostar runt 2000-3000 kr. Är det någon ide att köpa en begagnad turbo, eller är det bara att låta gamla Bettan somna in, eller acceptera att jag rökförgiftar bakomliggande.... och köra på ett tag till..
Hur dyra är kiten för vevhusventilationen?
vevhusventilationen är inte helt omöjligt!
Kan även vara en packning som gett sig.
Om det ryker lika blått hela tiden eller mest vid gaspådrag är antingen motorn eller turbon helt slut.

Om det bara ryker vid motorbromsning i nedförsbackar är antingen kolvringarna, ventilstyrningarna eller ventilstyrningstätningarna slitna. På vissa bilar är det en ganska enkel operation att byta ventilstyrningstätningar, för övrigt blir det alltid rejält dyrt att reparera en bil som ryker blått.

Ja vet inte hur villig du är att skruva , men jag skulle bara köra tills den dör.
Den ryker i stort sett bara när jag står still och oftast då i lite nedförsbacke. Sedan kan det ryka en liten stund efter jag har åkt i väg beroende på hur länge jag stått still... har börjat stänga av bilen när jag ser att det börjar ryka av hänsyn till bakomliggande, hehe...

Men nu sa bilmecken att det var turbon som var slut eftersom det var olja i den :( att jag inte skulle bry mig om att fixa den då det skulle kosta typ lika mkt som bilen var värd...om som du sa bara köra på tills bilen dör... eller inte går igenom besiktningen längre..
Susanne67 skrev:Den ryker i stort sett bara när jag står still och oftast då i lite nedförsbacke. Sedan kan det ryka en liten stund efter jag har åkt i väg beroende på hur länge jag stått still... har börjat stänga av bilen när jag ser att det börjar ryka av hänsyn till bakomliggande, hehe...

Men nu sa bilmecken att det var turbon som var slut eftersom det var olja i den :( att jag inte skulle bry mig om att fixa den då det skulle kosta typ lika mkt som bilen var värd...

Okej, ja precis att byta den är samma värde som bilen, och att köpa en beg kan även gå sönder efter en vecka.
kostar i plånboken.
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.