Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Klart att du får fråga det :P. Beror nog litet grann på att jag är en aning teknikfientlig. I alla fall när det gäller känslig teknik som ofta går sönder

på bilar typ fönsterhissar, ABS ( kan säga att jag inte gärna trampar till bromsen så att den behöver arbeta ), farthållare, antisladd/slir etc.

Sen kanske det är så att en schimsning av magnetkopplingen skulle få kompressorn att koppla in lite smidigare och inte märkas så väl.

Min motor påverkas ganska mycket på tomgång av oväntade belastningar som kompressorinkopplingar och tvära girar med ratten.

Då tappar den lätt 200-300 rpm och hamnar på 500 rpm. Under 500 rpm blir läget kritiskt och motorn kan stanna.
av pms
På min gamle 945-93 fanns det en funktion som höjde tomgångsvarvtalet direkt när ac-kompressorn startade. Detta eliminerade att motorn dog.
Kan inte föreställa mig att det inte ska finnas något liknande i din bil? Kanske funktionen har slutat fungera?
Motorn ska inte dö under några omständigheter iaf.
av kamilenski
Ot.
ABS ska motioneras! Tryck bromsen ibland i botten!
Användarvisningsbild
av Vojje
OK! Jag ska motionera ABS-systemet så fort jag bytt skivor och belägg bak.

Kopplingspedalen trycker jag i alla fall i botten ibland och gasen brukar jag pumpa 3 snabba ggr vid varje kallstart. Det är väl OK :P .
av kamilenski
Jag tror någon har pms ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev:När man trycker på defrosterknappen startar ju kompressorn ( AC ).

Kan man koppla bort den funktionen, utan att rycka säkringen till magnetkopplingen :P ?
Kikade lite i en instr.bok till en nyare Volvo V70 (har själv en S80 -01).
Till min glädje kunde jag läsa följande:

"När funktionen valts sker dessutom följande
för att ge maximal avfuktning av luften i
kupén:
• luftkonditioneringen kopplas automatiskt
in
• återcirkulationen kopplas automatiskt ur.
Luftkonditioneringen kan kopplas ur manuellt
med AC-knappen."

Det blir alltså till att uppdatera/uppgradera bilparken några år :D .

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]