Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimi
kamilenski skrev:Tydligen sitter klämskyddet i motorn. Om den spökar, har manvproblem. Prova med att nollställa den och programmera in ändläget. Funkar inte detta, då är det nog en ny motor som gäller. Men prova först med allt annat.
Efter att jag bytte DDM'n så ville inte rutan gå upp till ändläge och stanna där så ja gjorde så som Greken tipsade att rycka säkringen när jag körde ner rutan sen i med säkringen, köra upp och hålla i 7 sekunder.
Det gjorde att rutan nu vet var ändläget är och efter att jag bytt DDM fungerade det att köra rutan upp och ner men efter en liten stund återkom ursprungsproblemet.
Anledningen att jag frågar är att det är ju surt att lägga ut ytterligare pengar på en del som kanske inte är fel på, har ju redan en extra DDM eftersom problemet tydligen inte satt i den :P
av Daddan
Jag hade problem med en förarruta som inte ville åka upp/ned och stannade, vände ner igen och krånglade. Det slutade med att de fick byta ställningen/länkaget till rutan för den åkte snett och fastnade i glidskenorna (som de bytte först).
av LaRy
Jimi beskrev att problemet återkom. Det var jag som hittade omprogrammeringen på dent amerikanska forumet. Efter egen omprogrammering upplevde jag att rutan stoppade hårt med ett dunk mot fönsterkarmen. Kanske är det detta som lånsiktigt gör att klämskyddet går in och rutan åter börjar krångla.
Jag testade därför att lägga distanser i form av en sladdstump i överkantens tätningslist, ca 5 mm grov. Gjorde därefter en ny omprogrammering enligt beskriven metod där rutan nu stoppar något för tidigt p.g.a. att den träffar sladden. Efter avslutad reprogrammering tog jag bort sladdstumparna. Nu stannar rutan mjukt och fint precis när den träffar toppläget. Värt att prova innan du river i dörren.
av kamilenski
LaRy

Vill du lägga ut länken till det amerikanska forumet?
Tack.
av kamilenski
Tackar tackar!
av Jimi
Jag åkte tillbaks till Kungälvs Demontering där jag köpte DDM'n och dom var hur bra som helst och göra med,
dom lät mig byta DDM mot fönsterhissmekanismen med motor rakt av.
Frågan nu är ju då, hur byter man den?
Jag tittade lite snabbt när jag tog ur DDM'n men man ser ju inte så mycket eftersom den sitter bakom inre dörrplåten.
Har jag fattat rätt att den sitter både skruvad och pop-nitad?
Något speciellt man behöver tänka på när man ska byta denna?
All hjälp och tips/trix upskattas :)
av Jimi
Näe nu blir jag tokig på det här...
Har som tidigare sagt bytt DDM eftersom min ruta på förarsidan fungerar lite som den vill, enligt ovan, men det hjälpte inte.
Har nu bytt motorn på fönsterhissen och samma problem kvarstår.
Precis efter att jag bytt DDM fungerade det klockrent ett litet tag, samma sak efter motorbytet men så fort jag kört en liten bit lägger elhissen av och går bara att köra upp o ner på var 20 knapptryckning dock funkar rutan oftast om man slår av o sen på tändningen att köra åt ett håll tex ner, för att sen köra upp den måste jag upprepa av/på med tändningen.
Finns det nåt relä nånstans eller var ligger felet...
...måste finnas någon kunnig här på forumet som kan ge en hjälpande hand innan hövvet exploderar här ;)
All hjälp skulle uppskattas
Jimi
av LaRy
Hej! nu är det dags för logisk felsökning. Du har bytt DDM och fönsterhissmotor. Jag antar att du bytt motor komplett med dess elektronik. De nya grejerna kan ju inte ha exakt samma fel, vi utgår ifrån att de är hela. Du kan manövrera samtliga andra rutor från denna enhet. Altså fungerar även can-bussen (datakommunikationen).
Jag tittade i mina elschema. Det finns inga reläer eller dylikt som kan spöka. Knappar i DDM påverkar dess elektronik som skickar över körkommando via sladd till motorn så att den går upp eller ned. Ingenting emellan typ reläer. Men jag tror av schema att döma, sker val av rotationriktning i själva motorn.
Vad har du kvar, matning och jordning, jag tror att det glappar någonstans. Om du kör fönsterhissen ökar belastningen och risken för spänningsfall ökar. En glappkontakt kan ställa till med mycket. Jag hade som nästa steg kollat ifall spänningen är minst 12volt mellan anslutning B:12 röd och B:5 svart på DDM när den spökar. Jag vet inte direkt hur svårt det är att komma åt en lämplig punkt för mätning, men du kan sticka en nål genom isoleringen och mäta på nålen. Gör samma anslutning med jord. Lita ej på att dörren är jordad.
av Jimi
LaRy skrev:Hej! nu är det dags för logisk felsökning. Du har bytt DDM och fönsterhissmotor. Jag antar att du bytt motor komplett med dess elektronik. De nya grejerna kan ju inte ha exakt samma fel, vi utgår ifrån att de är hela. Du kan manövrera samtliga andra rutor från denna enhet. Altså fungerar även can-bussen (datakommunikationen).
Jag tittade i mina elschema. Det finns inga reläer eller dylikt som kan spöka. Knappar i DDM påverkar dess elektronik som skickar över körkommando via sladd till motorn så att den går upp eller ned. Ingenting emellan typ reläer. Men jag tror av schema att döma, sker val av rotationriktning i själva motorn.
Vad har du kvar, matning och jordning, jag tror att det glappar någonstans. Om du kör fönsterhissen ökar belastningen och risken för spänningsfall ökar. En glappkontakt kan ställa till med mycket. Jag hade som nästa steg kollat ifall spänningen är minst 12volt mellan anslutning B:12 röd och B:5 svart på DDM när den spökar. Jag vet inte direkt hur svårt det är att komma åt en lämplig punkt för mätning, men du kan sticka en nål genom isoleringen och mäta på nålen. Gör samma anslutning med jord. Lita ej på att dörren är jordad.
Tusen tack, exakt den hjälp jag tror jag behöver.
Ja, jag bytte hela DDm först och sedan hela motor men inte själva metalldelen fönstret sitter, borde väl inte vara något där va eftersom den bara håller rutan så att säga.
Jag har en fluke så mätning borde inte vara nåt problem, det roliga är att idag har rutan fungerat varenda gång jag provat den (ca. 10ggr) men o andra sidan har jag inte behövt använda den idag då garaget varit öppet varje gång jag kört in och ut.
Men ska helt klart mäta på dom punkter du nämnt nästa gång den krånglar, får plocka ner dörrpanelen men den är man ju proffs på nu :lol:
Jag återkommer med resultat, tack än en gång LaRy

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]