Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gandalf740
hittade ingen tråd om detta så gör en ny!
köpte en 740 med b230k som jag ska ha som vinterbil, nu är det så att den ligger på mellan 1500 till 2500 varv på tomgång!
har försökt leta tjuvläckor, hade av förgasaren och tätade alla packningar i torsdags, startade och lät den gå i en halvtimme, låg på 800 varv klockrent sen när jag kört med den i fem minuter var det samma sak igen..,
sen när man ska stänga av motorn så fortsätter den puttra för det mesta vilket är rätt störigt.
är det ett vanligt fel på dom? någon som haft samma eller likvärdigt problem??

Gandalf
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror att din förgasare behöver servas för dina problem låter som förgasarrelaterade.

Mvh GK
av inkognito
Vad är det för förgasare?
Användarvisningsbild
av Gandalf740
okej vad innebär service på den? asså va ska man göra?
de är en pierburg, den me automatisk choke
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det finns varianter av Pierburg, bl.a. finns på en del en bränsleavstängningventil som skall förhindra glödtändning. Denna ventil är vanligtvis elmanövrerad me kan även vara pneumatiskt manövrerad. Att göra en service på en förgasare innebär att kontrollera att allt fungerar bra och att inte spjällaxeln glappar t.ex.

Mvh GK
av inkognito
glapp i spjällaxel är vanligt på äldre gasare, och ger exakt de symtomen du beskriver, förhöjd tomgång, eftersom den drar tjuvluft där.
Användarvisningsbild
av Gandalf740
de där med glödtändning känns bekant, var sitter den här ventilen? vad kan man göra åt glappet isåfall?
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.