NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CrossFireX
Bara för skojs skull ;)

Bild

Låt den ladda och kolla noga :lol: Bilderna är tagna med samma inställningar, hade tänkt lägga till xenon sen också när jag ploppat in det i helljus ;)
av Lövet
Snyggt gjort
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Tycker att xenon av reflektortyp alltid är de som ger bäst ljusbild och ljusutbyte, inte lika skarp gräns av de belysta områdena. Men det handlar ju om pengar, samma projektorer kan ju tillverkaren använda på flera modeller.
Scanias xenon är nog marknadens bästa lyktor, riktigt glas och riktiga torkare! Tyvärr passar de dåligt på din bil :)
av Lövet
Tror inte det är av ekonomiska skäl man gör så. De flesta bilar numera går ju från reflektor till projektor när de utrustas med Xenon. Exemplen är många

S60/V60, V70/S80, XC60
Alla Audi
Alla BMW

Sen finns det förstås de som kör projektor på både halogen och xenon, tänker på Mercedes, Saab främst

Jag tror det är för att man får bättre kontroll över ljusbilden med projektor man använder dessa på xenonljus.
av jumu01
CrossFireX skrev:Bara för skojs skull ;)
Låt den ladda och kolla noga :lol: Bilderna är tagna med samma inställningar, hade tänkt lägga till xenon sen också när jag ploppat in det i helljus ;)
"Proffsigt" gjort!
Lägg in med Xenon också!!!
av Lövet
Jag vet inte vad jag tycker om artikeln alltså:

"Han håller gärna fram USA som lite av ett föredöme när det gäller uppfattningen om hur halvljuset bör konstrueras."

Nån som kört exempelvis en Chrysler Voyager eller Chevrolet Trans Sport senaste tiden? Två värmeljus i fronten ger bättre ljus.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, precis detta reagerade jag på i artikeln. Jag har erfarenheter av några USA-strålkastare och gillar dem inte. Mycket diffus ljusbild. På t.ex. Volvo xenon med projektorlins (åtminstone V70II) är ljus-mörkergränsen skarp. Nedvinklingen av halvljuset ska ju vara 10 cm / 10m och på min V70II sitter strålkastarcentrum på 66 cm höjd vilket innebär 66 m ljussträcka med laglig inställning. På en strålkastare med diffus ljus-mörkergräns blir ju nedvinklingen oftast mer om inställningen ska vara laglig då mer ströljus finns. På en del strålkastare är ljus/mörkergränsen obestämbar i ett större område. På min förra bil V70N var det xenon med reflektorer. Den hade helt klart sämre ljus och även diffusare ljusbild. Min personliga erfarenhet av bilprovning och serviceverkstaden är att de har en sk. xenonskräck och bilen har efter service ofta ändrad halvljusinställning. Vid något tillfälle var nedvinklingen mycket större än vad lagen kräver (är enkelt att mäta själv: ställ bilen på plan mark framför en vägg och mät ljushöjden. Backa bilen 20 m och ljushöjden ska vara 20 cm lägre.) Då jag klagade på detta fick jag svaret att xenon är så starka så de ställs ned mera. Efter det ställer jag ljuset själv med metoden ovan. Ingen medtrafikant har hittills haft synpunkter på detta genom några blinkningar vid möte, ej heller bilprovningen. V50 som TS upplever har dåligt halvljus har enligt motorpressen ett bra halvljus. http://www.vibilagare.se/test/ljus?make=488&model=491. Det måste vara felinställt.
av Lövet
Min gamla S40n hade ett alldeles strålande halvljus. Bättre än den V70II jag hade och bättre än nuvarande 325.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]