NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
CrossFireX skrev:Körde förbi en V70 inatt som hade dessa lysen: http://www.vparts.se/bilder/artiklar/10120102.jpg
Xenonkonverterade med 8000k, bländade SOM F*N!!! :-(O) Slog på både helljus och dimljus (varselljus) och allt annat jag har! (S)
Hur kunde du se att det var sådana lampor om du blev bländad? :roll: :wink:
Kan bara hålla med dig och övriga med den åsikten, xenonkonverterade bländar som f-n!
av Lövet
Antagligen på grund av att det är LED ljusslinga i dem något det aldrig är Volvostrålkastare original.
av Kluster
Fast på en V50 med ABL är det originalmonterat med en lodrät LED-ljusslinga mellan hel- och halvljuslampan. Men precis som bilden visar, ja det stämmer att det inte finns något sådant originalmonterat.
av Okalettos
V50 med halvljus xenon är absolut inge vidare det heller. Nu har vi visserligen en V50 MY07, så V50 kanske blivit bättre med tiden... nån som vet??
Ljusstyrkan är det inget större fel på, den är faktiskt väldigt bra, men det borde vara olagligt med så tvärt avslut av ljusbilden, oavsett teknik. Har varit inne på garantin ett par gånger och justerat upp/över max, men faktum kvarstår, ett tvärt avslut (som det tydligen är på V50) är trafikfarligt (läs LIVSFARLIGT)... men då är det ju tur att de byggt in en massa "säkerhet", när det väl smäller :-)-) :wink:. Ajaj vad elak jag känner mig, så lika bra att fortsätta spy lite:

Det verkar ju rätt löjligt att volvo (?) lagt ner så många tusentals tekniktimmar (som säkert krävts för att få till dessa lampor), och så blir resultatet så jäkla kasst med avseende på den aktiva säkerheten. Visst, där det lyser där lyser det riktigt bra, men en sån ljusbild är ju bara trafiksäker i riktigt låga hastigheter eller över ett backkrön. Och visst, det finns fler tillverkare som gör såna här missar, men här pratar vi ju mest Volvo...
Volvo må vara duktiga på PASSIV säkerhet (när det väl smäller), men var sjutton finns tekniken att förhindra olyckor, teknik för att skapa ljus har ju funnits över 100 år :idea:.
Om det fanns något som verkligen är värt namnet ansvar, så är det ju Volvo som borde erbjuda eftermarknadskit, GRATIS, eftersom deras V50 halvljus original är "mer eller mindre" trafikfarligt, oavsett original halogen eller dyrt tillval xenon.

Och rejält off-topic, angående blis (som vi valde till, för 7000kr extra :-)-)), för vi förstår varför blis utvecklades, eftersom b-stolparna knappast är smala :-(O). Hade förresten varit trevligt med nåt slags hjälpmedel även för a-stolparna, så man slapp sitta som en höna med huvvet i varje korsning :-(O) :wink:.

Nä nu får jag sluta innan nån blir jättearg på mig! Mvh.
av Lövet
Ljusbilden ser ut så på alla bilar med xenonljus och är för att maximera den yta du får belysa. Du kan inte, och får inte, ha en diffus ljusbild med den ljusstyrka som en xenonstrålkastare ger.
av Kluster
Okalettos, känns som att din bil är ett slags måndagsexemplar i ljusväg.

Min första V50 var en 2007 och jag tyckte xenonljuset på denna var hästlängder mycket bättre än V40;n från 2004 med originalxenonljus.
av Okalettos
Nejdå inget måndagsexemplar, det har bekräftats av både Bilia och Volvo-folk :-)-).
Har alltid varit förvånad över att det knappt ställs några krav alls på biltillverkare.
Fast egentligen inte förvånad alls, marknaden får styra som vanligt.

Hur är det med halogen och xenon på nyare V60 och och nya V70...??
av Lövet
Det ställs väldigt höga krav på ljusbilder på nya bilar. Det är just därför kanten är så skarp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida