- mån 10 okt 2011, 22:52
Hej!
Har en 745 91:a B230F / Regina, dryga 30000 mil, som går som en potta sk*t.
Har man tur så startar den, går i någon/några sekunder och sen sakta dör den igen.
Har man än mer tur så går den på tomgång, men är totalt orkeslös och tjöver sig när man försöker ge lite gas,
bara hostar och bluddrar.
Baktänder även i insuget.
Feltendens
- Går knappt på tomgång, inte alls vid gaspådrag.
- Baktänder i insuget vid försök till gaspådrag
Kollat / Åtgärdat
- Ny mapsensor
- Ny tempgivare (den på insuget)
- Lambdasond ger ganska konstant 0.25V, ibland något pendlande (ej inkopplad till bilen), mätt på den svarta kabeln
(antar de två vita är förvärmningen) mot chassi.
Ingen större skillnad om man mot förmodan får bilen att varva lite.
- Lambdasond ger 0.125-0.5 inkopplad till bilen.
- Lambdasonden är bytt för något år sedan (dock byttes det till Biltemavarianten)
- Ingen skillnad om Lambdasonden är ansluten eller inte, bilen som en potta skit ändå.
- Går finfint på startgas.
- Bränsletillförseln. Tycker dock inte att det pytsar ut speciellt mycket (vridit om nyckeln till startläge och låtit pumpen gå de där 3-5 sekunderna för att bygga tryck). Inte mer än ett par deciliter på 5 försök. Dessutom inte något tryck att tala om när jag lossade bränsleanslutningen vid spridarna.
- Inga felkoder efter jag nollställt gamla lagrade
(tidigare felkoder var:1-2-1 Tryckgivarsignal, 1-2-2 Lufttempgivarsignal och 2-2-1 Lamdasondsignal, men vet inte hur länge de funnits där.)
-Bränslepumpen är bytt för knappt 2000 mil sedan
Någon som har något tips?
Jag antar att lambdan anser för mager blandning och försöker öka på den, men ser ingen skillnad alls.
Tycker också att pumpen borde pytsa ut mer soppa. Nu är det som en gubbe som behöver prostataoperation,
det mer rinner ut än det sprutar ur slangen.
Någon som vet vad det ska vara för bränsletryck på denna motorn?
Jag är van vid gamla KE-Jetronic med 6 bars bränsletryck, så trodde det skulle spruta när jag lossade kopplingen,
men det droppade knappt ur slangen.
Kan det vara så enkelt som ett igensatt bränslefilter?
Eller har lambdan gett upp.
Alla tips är välkomna.
/Elias
Har en 745 91:a B230F / Regina, dryga 30000 mil, som går som en potta sk*t.
Har man tur så startar den, går i någon/några sekunder och sen sakta dör den igen.
Har man än mer tur så går den på tomgång, men är totalt orkeslös och tjöver sig när man försöker ge lite gas,
bara hostar och bluddrar.
Baktänder även i insuget.
Feltendens
- Går knappt på tomgång, inte alls vid gaspådrag.
- Baktänder i insuget vid försök till gaspådrag
Kollat / Åtgärdat
- Ny mapsensor
- Ny tempgivare (den på insuget)
- Lambdasond ger ganska konstant 0.25V, ibland något pendlande (ej inkopplad till bilen), mätt på den svarta kabeln
(antar de två vita är förvärmningen) mot chassi.
Ingen större skillnad om man mot förmodan får bilen att varva lite.
- Lambdasond ger 0.125-0.5 inkopplad till bilen.
- Lambdasonden är bytt för något år sedan (dock byttes det till Biltemavarianten)
- Ingen skillnad om Lambdasonden är ansluten eller inte, bilen som en potta skit ändå.
- Går finfint på startgas.
- Bränsletillförseln. Tycker dock inte att det pytsar ut speciellt mycket (vridit om nyckeln till startläge och låtit pumpen gå de där 3-5 sekunderna för att bygga tryck). Inte mer än ett par deciliter på 5 försök. Dessutom inte något tryck att tala om när jag lossade bränsleanslutningen vid spridarna.
- Inga felkoder efter jag nollställt gamla lagrade
(tidigare felkoder var:1-2-1 Tryckgivarsignal, 1-2-2 Lufttempgivarsignal och 2-2-1 Lamdasondsignal, men vet inte hur länge de funnits där.)
-Bränslepumpen är bytt för knappt 2000 mil sedan
Någon som har något tips?
Jag antar att lambdan anser för mager blandning och försöker öka på den, men ser ingen skillnad alls.
Tycker också att pumpen borde pytsa ut mer soppa. Nu är det som en gubbe som behöver prostataoperation,
det mer rinner ut än det sprutar ur slangen.
Någon som vet vad det ska vara för bränsletryck på denna motorn?
Jag är van vid gamla KE-Jetronic med 6 bars bränsletryck, så trodde det skulle spruta när jag lossade kopplingen,
men det droppade knappt ur slangen.
Kan det vara så enkelt som ett igensatt bränslefilter?
Eller har lambdan gett upp.
Alla tips är välkomna.
/Elias
- By Fredde112