Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av eliasbylund
Hej!

Har en 745 91:a B230F / Regina, dryga 30000 mil, som går som en potta sk*t.

Har man tur så startar den, går i någon/några sekunder och sen sakta dör den igen.
Har man än mer tur så går den på tomgång, men är totalt orkeslös och tjöver sig när man försöker ge lite gas,
bara hostar och bluddrar.
Baktänder även i insuget.

Feltendens
- Går knappt på tomgång, inte alls vid gaspådrag.
- Baktänder i insuget vid försök till gaspådrag

Kollat / Åtgärdat
- Ny mapsensor
- Ny tempgivare (den på insuget)
- Lambdasond ger ganska konstant 0.25V, ibland något pendlande (ej inkopplad till bilen), mätt på den svarta kabeln
(antar de två vita är förvärmningen) mot chassi.
Ingen större skillnad om man mot förmodan får bilen att varva lite.
- Lambdasond ger 0.125-0.5 inkopplad till bilen.
- Lambdasonden är bytt för något år sedan (dock byttes det till Biltemavarianten)
- Ingen skillnad om Lambdasonden är ansluten eller inte, bilen som en potta skit ändå.
- Går finfint på startgas.
- Bränsletillförseln. Tycker dock inte att det pytsar ut speciellt mycket (vridit om nyckeln till startläge och låtit pumpen gå de där 3-5 sekunderna för att bygga tryck). Inte mer än ett par deciliter på 5 försök. Dessutom inte något tryck att tala om när jag lossade bränsleanslutningen vid spridarna.
- Inga felkoder efter jag nollställt gamla lagrade
(tidigare felkoder var:1-2-1 Tryckgivarsignal, 1-2-2 Lufttempgivarsignal och 2-2-1 Lamdasondsignal, men vet inte hur länge de funnits där.)
-Bränslepumpen är bytt för knappt 2000 mil sedan

Någon som har något tips?

Jag antar att lambdan anser för mager blandning och försöker öka på den, men ser ingen skillnad alls.

Tycker också att pumpen borde pytsa ut mer soppa. Nu är det som en gubbe som behöver prostataoperation,
det mer rinner ut än det sprutar ur slangen.
Någon som vet vad det ska vara för bränsletryck på denna motorn?
Jag är van vid gamla KE-Jetronic med 6 bars bränsletryck, så trodde det skulle spruta när jag lossade kopplingen,
men det droppade knappt ur slangen.

Kan det vara så enkelt som ett igensatt bränslefilter?
Eller har lambdan gett upp.

Alla tips är välkomna.

/Elias
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bränsletrycket skall var 3 Bar. Byt bränslefilter samt kontrollera tryckpumpens funktion. Kan även vara ide att prova med ett nytt systemrelä. Du kan också ha en förträngning i bränsleledningen eller att du har något hål i en slang uppe vid tankarmaturen.

Mvh GK
Tack GK,
Ska byta bränslefiltret och om det inte blir bättre, leta fram något så jag kan mäta bränsletrycket.

Glömde säga att felet kom helt plötsligt, den blev bara tvärtrötter.

Glömde också att meddela att man hör klicket i tomgångskontakten (har dock inte mätt upp den)

mvh

Elias
Jag tror inte att dina problem är relaterade till tomgångsmotorn. Byt bränslefilter först då det är en god serviceåtgärd som ändå bör göras med jämna mellanrum, ofta så slarvas det med detta dessvärre. Blir det ingen förbättring rekommenderas att byta systemreläet som nästa åtgärd, reläet kallas i folkmun bränslerelä och är ett vitt avlångt relä som sitter till vänster i bakre rad bland de övriga reläerna.

Mvh GK
Tack igen GK,

Jag tror inte heller problemen som är är relaterade till tomgångskontakten.
Var bara det att jag hade kollat den men glömt att skriva med den.

Skall ta och byta bränslefilter nu i dagarna.

Är det samma bränslefilter till Regina som till LH 2.4?
Tänkte köpa det på Biltema nämligen.

mvh

Elias
Det skall vara filter med Biltemas artikelnummer 523002 till din bil och det är faktiskt ett standardfilter för LHJetronics och Regina.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vix
eliasbylund skrev:Hej!

Har en 745 91:a B230F / Regina, dryga 30000 mil, som går som en potta sk*t.

Har man tur så startar den, går i någon/några sekunder och sen sakta dör den igen.
Har man än mer tur så går den på tomgång, men är totalt orkeslös och tjöver sig när man försöker ge lite gas,
bara hostar och bluddrar.
Baktänder även i insuget.

Feltendens
- Går knappt på tomgång, inte alls vid gaspådrag.
- Baktänder i insuget vid försök till gaspådrag
Exakt detta har jag haft problem med nyligen. Drog tillslut ur kabeln till LMM och tomgången blev direkt jämnare, kom hem hjälpligt, rengjorde och satte i den igen, tomgången höjdes och sen gick det att köra. Jag hade tur, det var bara ärj o skit på kontakten.
Hej och tack allihop.

Jag bytte bränslefiltret (som för övrigt inte var igentäppt, men nu är den ännu värre :)

Jag kollade om det kom något i returen från brt:n men det var snustorrt när man provstartade.
Det gjorde mig lite orolig, så jag lossade bränslekopplingen från fuelrailen och provstartade.
Först kom INGENTING...sen kom det en liten pulserande stril av bensin.

Sämre tryck än tidigare alltså.

Bränslepumpsreläet klickar och pumpen går (det hörs genom baksätet)

Provkörde även pumpen när hade löst filtret, och då kom det sopp.

Men min teori är att nu när jag bytt filtret kom det luft i ledningarna och att det kom bränsle ur slangen vid filtret beror på det lilla självfall det blir från tanken.

Men pumpen orkar inte ens pumpa upp en nivå som är högre än sin egen infästning.

Slutsats borde vara:

1. Pumpen är kass, trots att det bytts för mindre än 2 år sedan.
2. Det är stopp någonstans i matarledningen.
3. Ev. slangbrott i matarledningen i tanken som gör att den tappar tryck.

Ungefär i den ordningen också.

Det är kvart tank i bilen, så det är inte tomt på långa vägar.

Är jag rätt ute?

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]