Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kosmos
Hej!

Skulle behöva hjälp att svetsa en bakaxel (agadiffa) på min 945 -96.
Någon i Stockholmsområdet som är duktig på att svetsa.

Har nämligen inte tillgång till svets själv och vill inte köpa en ny bakaxel.

MVH
Mathias
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vet dessvärre ingenting om svetsare men undrar vad du menar med att svetsa bakaxeln. Menar du att svetsa den så att diffen sätts ur spel så att bägge hjulen alltid snurrar lika fort i alla lägen? Skall du ha den som lekbil på lösa och isiga underlag. Du bör inte ens tänka tanken att med svetsad diff färdas i normal trafik då svetsad diff ger mycket dåliga köregenskaper på t.ex. asfalt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Kosmos
gnestakalle skrev:Vet dessvärre ingenting om svetsare men undrar vad du menar med att svetsa bakaxeln. Menar du att svetsa den så att diffen sätts ur spel så att bägge hjulen alltid snurrar lika fort i alla lägen? Skall du ha den som lekbil på lösa och isiga underlag. Du bör inte ens tänka tanken att med svetsad diff färdas i normal trafik då svetsad diff ger mycket dåliga köregenskaper på t.ex. asfalt.

Mvh GK
Jag har då hört att det inte ska vara så dåligt att köra med svetsdiff i trafik.

Ingen som känner någon som kan svetsa diffen min i Stockholm?
Användarvisningsbild
av StefanT5
Den blir helt obruklig i trafik typ korsningar osv.
Vill tvinga båda hjulen att snurra lika fort i korsning med väldigt däck slitage och slitage på bilen som följd.
Sen asfalt körning med aga diff är helt skit, men du får ju prova synd bara att förstöra axeln för att få reda på det.
Användarvisningsbild
av Kosmos
vad rekommenderar ni att jag ska köra för diff då?
Kommer drifta mycket och har hört att torsendiff är det bästa för ändamålet. Har ni fler förslag?

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]