Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#572677
Denna tråd skapar jag efter att min son blivit grundlurad av ett "seriöst" bilsäljarföretag.
Min tanke är att i denna tråd skall vi varna för dokumenterade lurendrejare och bluffmakare.

Jag sätter upp en regel för denna tråd:

1. För att få ta upp ett företag i denna kattegori som lurendrejare måste det finnas dokument som visar att ett lurendrejeri har gjorts uppsåtligt.

[Jag undrar om någon moderator kan lägga denna post alltid överst?] Edit: Fel av mig, första inlägget ligger alltid först utan åtgärd.


Företaget som min son blivit ordentligt lurad av är föremål för advokatutredning just nu så jag väljer att inte nämna företagets namn just nu. Händelsen är mycket bra dokumenterad pga att försäkringsbolaget följt bilens historik grundligt efter ett motorhaveri. Återkommer till företagets namn så fort företaget är meddelad om skadeståndskravet. Företaget har lurats förr. Det finns dokument på internet som visar det tydligt. Samtliga handlar om skruvade mätare just det som min son råkat ut för.

Är det någon som blivit lurad och har dokument eller känner någon som blivit lurad med dokument posta här!
Senast redigerad av 1 linnar, redigerad totalt 0 gånger.
#573051
linnar skrev:Jag undrar om någon moderator kan lägga denna post alltid överst?
Vi inom moderatorkåren anser inte att denna tråd ska klistras så att den alltid ligger överst. Frågor om detta kan du ta med mej via PM.

//David
#573570
Min son gick in på rejta.se för att ge ett omdömme om företaget som lurade på honom en bil med skruvad mätare. Inlägget var ganska snällt skrivet. Där fanns två andra inlägg som var mycket kritiska med nästan samma kritik som min sons. Där fanns också två mycket positiva inlägg.
Dagen efter min son postat kritiken var alla 3 kritiska inlägg bortplockade.

Jag mailade rejta.se för en förklaring. Så här ser svaret ut:
Hej!
Tack för ditt mail.
Om en användare eller ett företag anser att ett omdöme är felaktigt, inlagt på fel företag eller personangrepp etc. kan företaget anmäla omdömet via rejta.se.
Omdömet granskas då och plockas eventuellt bort.
Som ni ser så kan alltså ett företag få bort alla negativa omdömmen på rejta.se !? Med det svaret så säger rejta.se egentligen att deras omdömmessystem bara fungerar om positiva omdömmen avlägges. Alltså om man får idén att läsa där först innan man gör affärer med ett företag är det inte alls säkert att omdömmen stämmer med verkligheten.

Jag svarade jag dem ganska fränt men väljer att inte visa svaret förrän efter eventuell rättegång för att inte försvåra för ev. skadestånd.
#573584
Rejta som koncept är ju helt katastrofalt. Det är bara för vilken konkurrent som helst att skriva negativa omdömen och de anställda själva kan skriva hur många positiva som helst. Inget att lita på alls.
#574046
andreas_lofgren skrev:Rejta som koncept är ju helt katastrofalt. Det är bara för vilken konkurrent som helst att skriva negativa omdömen och de anställda själva kan skriva hur många positiva som helst. Inget att lita på alls.
Exakt!
Det syns tydligt att den bihandlare detta handlar om själva postat de två positiva inläggen

Jag postade själv för endag sedan ett negativt väldigt milt formulerat inlägg. Jag skall kolla strax om det är kvar.
#574117
Rejta.. en skrämmande företeelse.

Hmm tittar vi på hägersten, bilar. Tittar på ett &co namn. Tittar på poängbedömningen. Alla nöjda och glada, förutom några få som får udda svar.
Tar fram råd och röns svarta lista. http://www.radron.se/Svarta-listan/
Bransch: Motor, alla.
Tittar på sidan 2.. hittar ett &co namn där. Vad står det där för nåt då..
Spännande.. Det ger förstås en helt ny bild.
#574195
Rådlös skrev:Ja, jäv*** sådana skojare det finns! Ta bara en sådan sak som en tillbakaskruvad mätare. I dessa tider när senaste mätarställning finns på Svensk Bilprovning, sådant trodde man att det hörde till historien. :shock: :shock: :shock:
Nja, riktigt så är det faktiskt inte. Första besiktningen görs efter tre år. När jag köpte min bil så var det jag som gjorde första besiktningen på den. Det fanns alltså ingen information om körsträcka hos bilprovningen. Däremot så stod det i serviceboken och jag lät även en volvoverkstad gå igenom bilen.
#574291
Serviceverkstaden har körda mil. Min son bad verkstaden kolla och då såg han att bilen hade gått 17.500 mil ca 1 år innan han köpte den. När han körde ut bilen från säljande företag stod mätaren på lite drygt 6.000 mil....
Enligt den som sålde bilen senast stod mätaren på lite drygt 19.000 mil.

Priskillnaden mellan dessa mil motsvarar ca 100.000kr. Om man går in i en butik och snor med sig 100.000kr därifrån så ses det brottet som riktigt grovt medan bilkojaren klarar sig undan då det inte ses som ett allvarligt brott (verkar det som).
#574299
Jo, Ilesrof. Det är rätt, men bilar som saluförs av den typen av bilskojare som vi talar om här, är oftast mycket äldre och har funnits i Bilprovningen rullor i flera år.
Lätt begagnade, före treårsstrecket och fräschare bilar av värde brukar många gånger säljas hos märkeshandlare. Och jag tror inte en märkeshandlare skulle sänka sig så lågt att han skruvar tillbaka en vägmätare. Han har säkert andra "knep" att ta ut en högre vinst på t.ex en ett år gammal bil. Förr var det vanligt att man gav ett högt bud på en inbytesbil, men samtidigt höjde man också priset i motsvarande nivå på det nya objektet.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]