Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej gott folk!

Häromdagen när jag är ute och kör så märker jag att turbon slutar fungera. Kan det vara så att det gett upp och slutat leva? hur vet man om det är kaputt? Detta är ju dock ett sekundärt problem.

För nu är det så att som grädde på moset så åkte jag igår på förmiddagen och efter ungefär 40minuter så drar motorn en suck och tvärstannar. Jag går ut å då hör jag hur bilen tömmer sig på kylarvatten. Står helt handfallen. Vattnet läckte ut vid motorblocket tror det är vid faggorna av vattenpumpen men inte säker, vid torpedväggen vid passagerarsidan i motorutrymmet.

När jag nu vrider på nyckeln så går startmotorn men inte en tillstymmelse till att tända.

Är det skroten som gäller eller vad tror ni experter?
Marlboroman skrev:Lite svårt att säga. Du får ta och kolla upp om det ser ut att ha blivit vatten oljan till att börja med. Gick den dåligt innan den la av? Hur märkte du att turbon slutade fungera? Verkar det vara någon kompression när startmotorn går?
Tjena
Den gick som vanligt ingen problematik som jag upplevde det utan den vara tvärstanna körde kanske i 40km/h.
Det var bara rent kylarvatten som rann ut och jag drog upp oljestickan och har kollat på oljestickan och där finns det inget vatten. Man hör ju att startmotorn drar runt men det verkar inte va mycket till motstånd. Å turbon märkte jag att det helt plötsligt sluta ladda å jag fick ingen effekt alls när ja trampa ner gasen.
Vartifrån kom vattnet? Fyll på och kolla var det rinner ut? Ta bort kåpan över kamremmen (Den svarta som sitter högst upp på motorn på passagerarsidan) Är remmen hel? Snurrar remmen när du vrider på nyckeln? :) Kanske är ett vattenpumpshaveri som då haft av kamremmen :(
goransson89 skrev:Vartifrån kom vattnet? Fyll på och kolla var det rinner ut? Ta bort kåpan över kamremmen (Den svarta som sitter högst upp på motorn på passagerarsidan) Är remmen hel? Snurrar remmen när du vrider på nyckeln? :) Kanske är ett vattenpumpshaveri som då haft av kamremmen :(
Låter tyvärr mycket rimligt...
*pettson* skrev:
goransson89 skrev:Vartifrån kom vattnet? Fyll på och kolla var det rinner ut? Ta bort kåpan över kamremmen (Den svarta som sitter högst upp på motorn på passagerarsidan) Är remmen hel? Snurrar remmen när du vrider på nyckeln? :) Kanske är ett vattenpumpshaveri som då haft av kamremmen :(
Låter tyvärr mycket rimligt...
Ajdå, tyvärr var inte ordet jag ville höra. :(

Jag såg ju att det droppa under den svarta kåpan du pratar om. Hur ska jag förklara typ i mitten av motorn. Har dock ej tagit bort kåpan å kollat. Vet även att den förra ägaren bytte vattenpump för 5 år sedan. jag har haft bilen i ett år ungefär.

Om det nu skulle vara det vi pratar om, är det skit svårt å laga??
*pettson* skrev:Det är en hel del jobb då det förmodligen inte slutar med pump utan renovering av ett topplock med.
Okej då jag är lekman deluxe, så har du lust å dra lite snabbt vad du tror har hänt? (om du har tid alltså)

Hur kommer det sig att toppen måste renoveras?

Sjukt så okunnig man känner sig.. :oops:

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]