NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johansson84
Hej,

Jag har en S40 1.8f -06. Idag när jag skulle ut och köra en sväng så startade bilen som den skulle men så fort jag gav gas så tappar motorn varvtal och slutligen dör. Låter jag motorn gå på tomgång så låter den som den ska, tappar ibland varv men jobbar upp sig själv. Hände även att den efter ett tag tappade varv och dog även på tomgång.

Kände att bilen inte riktigt svarade på gas igår efter att jag tankat, blev därför lite orolig om jag tankat fel bränsle... (var lite stressad när jag tankade) Hade den startat alls om jag t.ex. tankat i diesel?

Har tidigare haft lite problem med att den inte alltid startar på alla cylindrar, vet inte om detta kan ha ngt med saken att göra.

Har inte en aning om vad som kan ha hänt och skulle uppskatta all hjälp.
Användarvisningsbild
av nikco
Hade det vart disel så hade den nog inte startat över huvud taget.
Är det skillnad på den om den är varm eller kall?
Hur länge sedan var det du bytte tändstift på den?
av flexx
Jag hade en gammal Golf som gick bra på tomgång men när man skulle köra iväg så hostade den och gick inte att köra.
Orsaken var skräp i tanken/bränslefiltret. Tog loss bakre bränsleslangen från filtret och blåste med tryckluft i
bränsleslangen bakåt mot tanken alltså. Det rensade förmodligen undan skit (troligen gammal rost och skit i tanken) som låg och blockerde tillförseln av bränsle. Bytte även bränslefiltret. Bilen gick bra efter detta. Din bil är såpass ny så jag tror inte att det handlar om rost. Vet inte heller om du ska börja blåsa med tryckluft i slangarna, det kanske förstör något, kolla med Volvoverkstad först. Bränslefiltret kanske behöver bytas?
av johansson84
Tack för tipsen! Hade inne bilen på verkstad och det visade sig att det var en potentiometer i gaspedalen som hade kukat ur. Efter att de bytt den och slängt på lite nya tändstift var den som ny igen.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]