Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erkemannen
hej jag har en v70n-01 140hk, när man startar den så går går den i 5 sek sen skriker den till, (som urtrampningslagret ung.) och sedan dör.. någon som vet vad det kan vara för fel?

väldigt tacksam för svar! Mvh Erik
av jaob
Det är inte AC kompressorn som skurit då ???.... Tänkte att om den slår till men går inte runt och att det skriker till och att bilen sedan dör...
Kan vara värt att börja kolla upp iallafall.
av kamilenski
Då skulle det räcka med att stänga av AC inne i kupen. Testa.
av erkemannen
det var kompressorn som har skurit, men det borde väl inte räcka med att stänga av ac? kompressorn snurrar ju i vilket fall och antar att det är lagrena som har skurit? men jag kan prova !
av kamilenski
Jag hade för mig att magnet kopplingen sitter på kompressorn axel. Och kopplar in kompressorn vid behov?
Användarvisningsbild
av Vojje
Kompressorn arbetar inte hela tiden utan kopplas in och ur med hjälp av en magnetkoppling.

När den inte arbetar frihjular den. Vad händer med remmen när kompressorn skär?

Om det händer medan man kör är det inte risk att remmen förstörs och man blir stående?
av kamilenski
Jag trodde att det är bara magnet kopplingen som frisnurrar? När den klappar till, kommer remmens hjul att rotera kompresorn?

Jag tror att vid fel, orkar inte motor att gå. Kraften är nog för liten på tomgång?
Eller?
Användarvisningsbild
av Vojje
Ja, volvomotorn är ju inte speciellt varvvillig på tomgång.

Men jag tänkte om man kommer dundrande i 100km/h och kompressorn skär ihop borde det inte innebära

en viss belastning på remmen?
av erkemannen
jag testade att ta bort remmen och snurra kompressorn för hand, tvärskören! så jag åker nog på att byta den.. remmen klarade sig men bör nog bytas den med!
av erkemannen
jag testade att ta bort remmen och snurra kompressorn för hand, tvärskören! så jag åker nog på att byta den.. remmen klarade sig men bör nog bytas den med!

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]