- fre 25 aug 2006, 14:50
#56942
WOW! I den här tråden sprutar det inte bara eld och lågor ..
Beträffande bränsleslangar och dylikt har jag hört att det är gummibaserade slangar och diverse gummikomponenter i bränslepumpen som inte tål etanolen varför man istället använder silikonbaserade slangar och komponenter i bi-fuel bilar.
Dock tar det enligt min källa flera år innan etanolets åverkan på de gummibaserade slangarna blir märkbar.
Min spontana tanke är; några meter silikonslang kan väl inte kosta skjortan.
Rasade bränslepumpen...? Det hade den gjort ändå även om jag hade kört på ren bensin... En ny etanolpump kan väl inte vara så där värst mycket dyrare än en vanlig bränslepump. Jag är övertygad om att bränslepumpen till en V70N Bi-Fuel går att montera i en gammal 850 utan några avancerade justeringar.

Beträffande bränsleslangar och dylikt har jag hört att det är gummibaserade slangar och diverse gummikomponenter i bränslepumpen som inte tål etanolen varför man istället använder silikonbaserade slangar och komponenter i bi-fuel bilar.
Dock tar det enligt min källa flera år innan etanolets åverkan på de gummibaserade slangarna blir märkbar.
Min spontana tanke är; några meter silikonslang kan väl inte kosta skjortan.
Rasade bränslepumpen...? Det hade den gjort ändå även om jag hade kört på ren bensin... En ny etanolpump kan väl inte vara så där värst mycket dyrare än en vanlig bränslepump. Jag är övertygad om att bränslepumpen till en V70N Bi-Fuel går att montera i en gammal 850 utan några avancerade justeringar.
/G