Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
WOW! I den här tråden sprutar det inte bara eld och lågor .. :P

Beträffande bränsleslangar och dylikt har jag hört att det är gummibaserade slangar och diverse gummikomponenter i bränslepumpen som inte tål etanolen varför man istället använder silikonbaserade slangar och komponenter i bi-fuel bilar.
Dock tar det enligt min källa flera år innan etanolets åverkan på de gummibaserade slangarna blir märkbar.

Min spontana tanke är; några meter silikonslang kan väl inte kosta skjortan.

Rasade bränslepumpen...? Det hade den gjort ändå även om jag hade kört på ren bensin... En ny etanolpump kan väl inte vara så där värst mycket dyrare än en vanlig bränslepump. Jag är övertygad om att bränslepumpen till en V70N Bi-Fuel går att montera i en gammal 850 utan några avancerade justeringar.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Hehe, ja här är det högt i tak...! =)
g00ey skrev:Rasade bränslepumpen...? Det hade den gjort ändå även om jag hade kört på ren bensin... En ny etanolpump kan väl inte vara så där värst mycket dyrare än en vanlig bränslepump. Jag är övertygad om att bränslepumpen till en V70N Bi-Fuel går att montera i en gammal 850 utan några avancerade justeringar.
Vi råkade komma in på spolarpumpar och spolarvätskans beskaffenhet, så det var nog en sån som hade rasat. Jag kör med ca 50% E85 nu, som ett experiment. När och om nånting rasar så lovar jag att genast skriva här direkt och delge er all info! Återigen, härligt forum!! =)
Användarvisningsbild
av CarMan
Busta_Hymen skrev:Ah, ok..!! Jag borde naturligtvis läst vad det handlade om innan jag uttalade mig, men jag är ju lite lat av naturen ;) Det är klart, ren etanol utan nån som helst smörjande tillsats kan väl inte vara bra för pumpar m.m. I spolarvätska finns ju tillsatser för det ändamålet, har för mig att det är isopropanol. Lovar att vara lite mer uppmärksam nästa gång innan jag skriver nåt!

F.ö.... Tack alla för ett grymt forum, det är kul att så många engagerar sig! Har fått många kostnadsbesparande tips här =)
undrar varför man överhuvud taget vill ha etanol som spolvätska?
Användarvisningsbild
av CarMan
g00ey skrev:WOW! I den här tråden sprutar det inte bara eld och lågor .. :P

Beträffande bränsleslangar och dylikt har jag hört att det är gummibaserade slangar och diverse gummikomponenter i bränslepumpen som inte tål etanolen varför man istället använder silikonbaserade slangar och komponenter i bi-fuel bilar.
Dock tar det enligt min källa flera år innan etanolets åverkan på de gummibaserade slangarna blir märkbar.

Min spontana tanke är; några meter silikonslang kan väl inte kosta skjortan.

Rasade bränslepumpen...? Det hade den gjort ändå även om jag hade kört på ren bensin... En ny etanolpump kan väl inte vara så där värst mycket dyrare än en vanlig bränslepump. Jag är övertygad om att bränslepumpen till en V70N Bi-Fuel går att montera i en gammal 850 utan några avancerade justeringar.

En bifule bil går på gas! & ren bensin.
den kan du inte köra på E85!

& en bränslepump koster väll 3000-5000:- & med tanke på att du tjänar 12 öre/ liter om du kör på 50% inblandning så lär du köra väldingt många mil innan det går med vinst!

Tittar vi istället på V50 som vinns med flexifule & Bensin, så går inte denna bränslepump att montera på "fel" bil. möljigen går bränsle röran att flytat över, men det är inte säkert åp grund av tryck regulatorer & annan fulerail. (har inte kollat på det)

om ni nu är villiga att köra sönder så myck föratt spara på miljön, så lär ni ju skräpa ned mer än vad ni skonar miljön!!!
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev:
om ni nu är villiga att köra sönder så myck föratt spara på miljön, så lär ni ju skräpa ned mer än vad ni skonar miljön!!!

Ehhh, vem sa nått om miljön?? $-_-$ skämto sido xD
Användarvisningsbild
av CarMan
Silver.Swe. skrev:
CarMan skrev:

Jaså är det pengar ni försöker tjäna :lol:
lycka till .....
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev:
Silver.Swe. skrev:
CarMan skrev:

lycka till .....

Haha ja, vore att ljuga om man gjorde det för miljöns skull, sådana fall kan man lika gärna ta bussen om man nu är så miljömedveten... Lasternas moder är ju girighet xD
Användarvisningsbild
av CarMan
Silver.Swe. skrev:
CarMan skrev:
Silver.Swe. skrev:

lycka till .....

Haha ja, vore att ljuga om man gjorde det för miljöns skull, sådana fall kan man lika gärna ta bussen om man nu är så miljömedveten... Lasternas moder är ju girighet xD
hag har hitils inte kunat räkna fram att man tjänar nått på det!
hur många mil/ år kör ni?
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
CarMan skrev:

D relevant är inte, enligt mig, antal mil man kör, utan snarare slitage kostnaderna. Det är ju ett faktum att det blir billigare med etanolen, men blir det så pass billigt att man vågar chansa och utsättas för eventuella nyköp av delar. Som det ser ut nu skulle jag iaf våga köra på lite etanol, me tanke på etanol.nu. Visst, alla kanske inte vet va d snackar, men tydligen är det en stor majoritet som inte råkat ut för några problem..
Användarvisningsbild
av CarMan
Silver.Swe. skrev:
CarMan skrev:

D relevant är inte, enligt mig, antal mil man kör, utan snarare slitage kostnaderna. Det är ju ett faktum att det blir billigare med etanolen, men blir det så pass billigt att man vågar chansa och utsättas för eventuella nyköp av delar. Som det ser ut nu skulle jag iaf våga köra på lite etanol, me tanke på etanol.nu. Visst, alla kanske inte vet va d snackar, men tydligen är det en stor majoritet som inte råkat ut för några problem..

nu är du dålig på matta igen.

givetvis spalar det in hur många mil man kör!
räkna vi inte fram nyss att man tjäna 75:-/ år om man körde 1500 mil & blanda 20%

kör man bara 1000 mil tjänar man bara 50:-

fattar inte hur dina 75:- ska räcka till reprationer på tiotusentals kronor?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hittade 4st Njord fälgar med nya däck p[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]