Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Momentum skrev:Så MY12 är så otroligt bättre än de MY11 jag har provkört? Det är samma generation av låda, jämför en MY2009 och en >MY2011
Den slirar inte alls och växlar inte ned när man valt växel manuellt? Tycker nog inte att det slirar annat än när det bör slira
Har man valt växel manuellt skall den varken slira eller växla själv! Lock-up?
Den stjäl väl inte heller någon effekt och inte heller ger den ökad bränsleförbrukning? Klart det gör, den har ju en momentomvandlare och väger mera än den vanliga lådan
Merkostnaden på ungefär 17 000:- är säkert borta också! Ja den kostar 9900 nu i en V70

Den är alltså (fortfarande) sämre än en manuell låda?
Varför skall jag jämföra med en MY2009, frågan var väl om dagens Geartronic är något att betala extra för?
Momentum skrev:Om du kan få fram någon sådan bil med liknade prisbild så är det väl ok att jämföra
Den jämförelse jag gör är mot en billigare och snålare manuell låda.
Om Geartronic var 20 000:- billigare och drog 10% mindre kanske den vore ett alternativ, men....

Men smaken är som baken, automatlåda och AWD har ungefär samma merkostnad i inköp och förbrukning och det finns tydligen folk som hellre väljer automatlåda. Jag är inte en av dem. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike, varför köper du inte en 1.3L diesel Kia? Bilköp och tillval handlar väl för många (åtminstone på detta forum) om så mycket mer än ekonomi?

En bensinare kan jag leva med manuell låda på men en diesel med ett varvtalsområde på 1000rpm där det finns tillgänglig effekt kräver ju nästan en automatlåda för att inte få tennisarm.

/Martin
av Linqid
Om jag byggt rätt i konfiguratorn landar en sådan bil enligt ord. pris på ca 490' inkl Polestar. Vad tar dom för en Black R?
av Linqid
XC90_Executive skrev:439 900kr kostar en V60 T6 awd Black R
Vet inte om det känns som något "pangpris". Säg att man får 8 % rabatt på 490 så landar man på ca 450. Tiotusen mindre är ju inte wow, direkt...
Användarvisningsbild
av Appel
Linqid skrev:
XC90_Executive skrev:439 900kr kostar en V60 T6 awd Black R
Vet inte om det känns som något "pangpris". Säg att man får 8 % rabatt på 490 så landar man på ca 450. Tiotusen mindre är ju inte wow, direkt...
Kanske inget pangpris som privatperson förutsatt att man får bra rabatt, men för en tjänstebilsåkare så får den ett intressant förmånsvärde genom att den inte har någon "extrautrustning", den är ju inkluderad i priset som det ordinarie förmånsvärdet baserar sig på. Extrautrustning vill skatteverket ha mer pengar för av "fömånstagaren"...
av Linqid
Ja, för tjänstebilisten är det ju rena drömmen, det håller jag absolut med om. Ny tjänstebil är dock redan beställd, så nu återstår bara att privatbilen ska bytas ut. Och då var det ju plötsligt inget erbjudande att tala om... ;-//

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]