Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tror att bränslet spelar roll också. C30 på 95 oktan = perfekt mätning, samma C30 på etanol = färdator visar 5-8% för mycket, samma körstil och sträckor i denna jämförelse.

V70II 2.4d, visar normalt 13% för lite på färddatorn(ca 0,63-> 0,71), men två tankar som tankades i danmark var det endast 2% i diff (0,56->0,57 / 0,64->0,66). Det sistnämnda var dock i princip bara landsväg så kanske inte helt korrekt jämförelse.
Prognosen för kvarvarande körsträcka ska baseras på körningen de senaste 30 km, står det. I min gamla 850 var det på medelförbrukningen sedan senaste nollställning.

Här hade det körts ungefär 25 km sen lampan tändes, men när lampan tändes visade den 80 eller 90 km, tror jag det var (dottern körde).
Förmodligen startade filterstädandet under denna tid, varför medelförbrukningen under de sista 30 km inte var relevant längre, utan uppdaterades rejält. Den predikterade räckvidden minskade med 10 km varje 6 km, ungefär, och då var det ändå snäll landsvägskörning det gällde.
Färddatorn är kalibrerad för trögflytande europeisk högenergi eurodiesel.

När man tankar den på lågviskös lågenergi svensk MK1 mijödiesel så kommer den obönhörligt visa för lite.
En teknikfreakgranne provade med flera olika dieselkvaliteter i sin sprillans nya traktor och slutfarten uppför långa backen med fullast skiljde rätt mycket faktisk, runt 10-15 % i slutfart har jag för mig. Vad det motsvarade i effekt kan man ju bara gissa.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]