Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#566156
Hej!
Kan någon hjälpa mig att förklara hur man byter fjäderbenslagret. Alltså det övre som sitter under motorhuven?
Jag har kollat på ett fjäderben som var liggande men fattar inte hur jag ska ta loss det. Testade att ta väck med en avdragare men de slutade att den böjdes i ändarna. Så den satt satan. Sen är de så att jag helst inte vill ta bort fjäderbenet helt för vet att de blir ett helvete med bromsslangar och rör som sitter.. Tror mig jag har testat byta fjäderben på ena sidan. Fjäderbenslagret har spruckit och det lossnar när jag hissar upp bilen. Är de farlig när man kör??

Anton
#566171
Ja, det är farligt! Bör åtgärdas innan du anväder bilen igen.

Jag kan inte säga om konstruktionen är lika, men det hände mig en gång i en Peugeot 404 att fjäderbenslagret lossnade och fjädern rätade ut sig. Som tur var körde jag långsamt på en slingrig och mindre väg, så allt slutade väl. Men det blev bärgning direkt.
#566175
Inte så värst bra om hela bussningen är sprucken nej...


För att få loss lagret måste du lossa muttern som sitter under plastkoppen i mitten. Den håller ihop hela rasket så när den är lossad ploppar fjädern av. Själva bussningen sitter sen i de tre m8 muttrarna genom plåten, men de vet du nog redan.

Enklast är att försöka lossa stora muttern medan allt sitter på plats, den sitter hårt som fan och man brukar behöva specialverktyg om man inte har mutterpurra. Jag tillverkade en egen specialringnyckel så att man kan hålla emot på ovalen längst uppe på änden. Sedan lossar du antingen muttern helt och bara drar ner fjäderbenet, eller så lossar du hela bussningen och viker ut den på utanför skärmen eller hur du nu vill göra. Det svåra är att få ihop skiten om man har originalfjädrar. Man får inte plats något vidare med fjäderspännare inne i fjäderbenstornet så man måste nästan ha fjäderbenet utanför skärmen och sätta ihop paketet där...
#566181
Jag kan ta bilder på det om ni vill se. Den har liksom blivit sleten i hålet så de är ju lite större än fjäderbenet. Så därför den lossnar när man hissar bilen. Men de märks inget när man kör tycker jag.
Vet du vilken storlek de är på nycklen. så kan jag bygga något? Så bara att lossa den stora muttern i mitten och givetvis ha fjäderspännare på så inte den jävlen flyger var den vill ;) och de tre m8 muttrarna.
#566352
För att det inte ska hända en olycka med krosskador så skall du använda fjäderspännare och dra ihop fjädern innan du lossar muttern som håller ihop allt. Vektycket som näms funkar så att man håller i stötdämparen samtidigt som man vrider loss muttern. tror inte det finns att köpa numera.

Så ta lös fjäderbenet och ta med det till en verkstad som har verktyg om du inte tänker skaffa dom.
#566431
annars funderar jag på att göra ett hemmasnickrat verktyg. En lång hylsa som jag svetsar på en mutter tex. Så att jag kan hålla emot själva dämparen medans jag lossar muttern som håller fast hela fjädern och dämparen?
Om någon har en annan ide om hur man bygger ett lämpligt verktyg eller var man kan köpa så vore de till stor hjälp. Jag kan också visa hur pass dålig fjäderbenslagret är...

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen