Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Har en fin, rostfri och nybes, 740 som jag ska inte ska använda i vinter. Har tänkt avställa den. Skulle därför vilja få tips på hur jag bör göra då den kommer stå ute i snön, som lära komma så småningom. Ska jag skruva på min dåliga vinterdäck och låta den stå på dessa eller ska jag palla upp den lite grand? Tänkte täcka den med ett tak skydd, från Biltema. Ska jag byta olja i den innan eller efter avställningen? Ska jag dra runt motorn några ggr under vintern eller ska den stå orörd. Tänkte på ev. kondens i motorn. Annat jag bör tänka på?
Tackar på förhand för de svar jag får/Norrbottning
av Arvidh
Får jag fråga varför man ska ha full tank när men ställer av den.
När han sedan ställer på den har han 6 månader gammal soppa i bilen och då är soppan dålig. den har nämligen ett bäst före datum på ca en månad. alltså 60 liter soppa som måste tömmas ur och slängas.

Jag skulle aldrig ställa en bil eller något annat fordon med full tank men tanke på utfällningar från bensin och att den är dålig när jag ställer på den igen. Om ingen kan visa annan input på den punkten.
av Arvidh
sant... men här där jag bor har vi kallt och torrt på vintern. bor man däremot i södra delen av detta långa land är det en helt annan sak.

Men det finns alltid kvar bensin i tanken. Om man inte tömmer. ångorna från den kommer att hålla luft och fukt borta från att komma in i tanken. Du har inte övertygat mig.
Användarvisningsbild
av NisseHult
"Bäst före"... :shock:
Har jag sovit länge eller?
Jag har då aldrig tappat ur nå´n soppa och slängt.
Gamla bilar som har stått i ladugårdar några år har det bara varit att starta och köra.
Men kanske var soppan bättre förr?
Bäst att kolla min sommarbil som har stått i 2 år nu.
Användarvisningsbild
av JovEN
Min far berättade en gång att om man ska ha en bil ståendes en längre tid. Så kan man för att förhindra rost under bilen, lägga ut en presenning under bilen och spruta på spillolja under hela underredet på bilen. Detta ska tydligen fungera bra mot rost.

Nu har jag inte provat detta och har inte en aning om det fungerar. Nån mer kunnig får endera hålla med eller döma ut denna lösning helt...
av rd350
Som föregående skriver, ställ den på en pressening så slipper du markfukten . Beträffande tanken ska den vara helt fulltankad, din bil lär starta på den så länge du inte ska ha den stående flera år ändå. Har du den endast halvtankad blir det kondens direkt.
Användarvisningsbild
av NisseHult
JovEN skrev:Min far berättade en gång att om man ska ha en bil ståendes en längre tid. Så kan man för att förhindra rost under bilen, lägga ut en presenning under bilen och spruta på spillolja under hela underredet på bilen. Detta ska tydligen fungera bra mot rost.

Nu har jag inte provat detta och har inte en aning om det fungerar. Nån mer kunnig får endera hålla med eller döma ut denna lösning helt...
Det är en bra och billig lösning. Dock inte den optimala.
Sa han inte att man ska köra en sväng på en dammig grusväg också?
Dammet binder oljan så den inte står och rinner av.
av Pxu
Lite input ang. gammal bensin: Nu i somras var jag tvungen att hälla i drygt 20 liter i bilen när jag var ute i stugan, hade så lite att jag inte tagit mig till macken. Hade en 24-liters full plastdunk med 95 okt stående i en bod sen ca 3 år tillbaka, alltså ingen vidare bra förvaring...Gick fint att köra på, märkte ingen direkt skillnad. Då var det alltså nästan bara denna gamla soppa i biltanken. Nån kondens kunde det inte ha blivit då dunken stått full, men gammal var den.

Däremot bensin i båtmotorn o moppen verkar inte tåla att stå över vintern ens, men där står det ju en skvätt i flottörhusen som har direktkontakt med uteluften, inte så bra kanske. Bara geggpulver kvar på botten. Full tank i tillslutet kärl ska det vara :)

Sen glöm inte att köra 740:in riktigt varm i flera mil så även avgassystemet torkar ur, det tar längre tid än man tror att få bakre dämparen torr inuti. Det sura kondensvattnet från avgaserna ligger kvar och fräter precis hela vintern annars. Jag tror nästan det är bättre att inte täcka den med nåt lackrepande när det blåser, men en press under är nog bra som sagt.

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]