Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gleal
Hej på er!
Min bil (V70 ´00, 24 000mil, förra ägaren hade husvagn) har sen en tid tillbaka en missljudande koppling.
Vid ett visst drag-läge "tjuter" den, speciellt när bilen är nystartad och kall.
Jag har hört att det har att göra med lamellmaterialet och att det mest är ett kosmetiskt problem.
Anledningen till min oro är att kopplingen även kan "hacka" ibland när man skall köra iväg när man tex ger lite för lite gas.
Ratten hackar/vibrerar liksom när detta sker och jag misstänker att även detta är lamell-relaterat.
Mina frågor är följande:
Håller kopplingen på att "rasa" eller är det endast kosmetiskt eller något annat fel?
Jag har försökt hitta en bra guide för koppling/lamellbyte utan att lyckas, har ni ngt tipps på en bra guide?
Behövs specialverktyg?
Jag har tillgång till garage med lyft, hur lång tid kan det ta för en som aldrig bytt koppling innan att göra jobbet?
Är det någon som kan rekommendera en prisvärd verkstad i närheten av Göteborg?
Användarvisningsbild
av taxi
Har precis bytt bakre vevaxeltätning på min, kan inte minnas att det krävdes några "värsting-specialverktyg", men till din modell skiljer det på i alla fall två punkter: du har intern slavcylinder (antar att det innebär mer bök) samt att du behöver ett specialverktyg till tryckplattan. Och där skrämde pettson upp mig inför mitt jobb, tydligen infördes självjusterande koppling på mitt modell-år (-97) men jag hade tur och slapp försöka hitta ett sådant :D
av gleal
Tack för ditt svar. Frågan är vad det är för verktyg och vad det kostar samt om det finns något knep för att med vanliga verktyg för tryckplattan? Jag antar att man även bör ha en momentnyckel? Jag hittade en guide eller dokumentation som tyvärr inte är så detaljerad ...med det är alltid något! Dessutom gäller det en 850. Skiljer den sig från min V70 '00 i lamellbytesväg?
Här är guiden: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =1&t=41452
Användarvisningsbild
av taxi
Det är ju min ju! :D
Kolla i haynesboken, om den finns till din modell. Där fanns en hyfsat detaljerad beskrivning till min i alla fall.
Och sen, som sagt, det enda jag vet som skiljer är slavcylinder och tryckplatta.
Men vänta gärna in fler svar här, jag har bara erfarenhet av 850 (ganska begränsad sådan också)
av gleal
Vilket sammanträffande :)
Jag får kolla upp Haynesboken, det känns som den kan vara bra att ha ändå för ev framtida reparationer.
Har tyvärr inte haft tid att läsa igenom din tråd så noga än. skall försöka sätta mig in mer i det hela tull helgen.
Ha det bra så länge!
av gleal
Har haft lite kontakt med Mechanum som just nu har 40% rabatt på arbetskostnaden:
Koppling byte: 14057:-
Med 40% rabatt: 10500:-
Vevaxeltätning byte i samband med kopplings byte: 1232:-
Med 40% rabatt: 883:-
Svänghjul: 8346:-

De sa att eftersom det är ett tvåmassesvänghjul så kan det vara slitet. Hur sannolikt är det?
Det blir lite väl dyrt att byta även det.
av *pettson*
Det var bra betalt minst sagt.. spännande rabattsystem också.
Det finns ingen bra metod att ta reda på om dubbelmassehjulet mår bra tyvärr. För att vara säker efter så lång tid (så många år) byter man. Men man måste faktiskt inte inhandla ett nytt. Det går utmärkt med ett begagnat som är i bra skick. Det är betydligt billigare. :roll:
av gleal
Hur vet jag om ett begagnat svänghjul är OK?
Kan man använda en universalavdragare med tre armar eller behövs en svänghjulsavdragare?
Är det mycket extrajobb att byta svänghjulet, och är det värt det?
Skall jag chansa på att bara byta koppling?
av *pettson*
1/ skroten vet om dubbelmassehjulet är okej.Ta ett som är lågmilat och så nytt som möjligt.
2/ Man använder inte avdragare till svänghjulet och det är INTE ett extrajobb om packboxen ska bytas.
3/ Packboxen bör bytas i samband med kopplingsbyte.
4/ Man vet inte skicket på svänghjulet förräns man demonterat allt. Det är lite sent då att fixa det om man inte har ett svänghjul liggandes.

Personligen så tycker jag att hela prisuppgiften är nåt av ett lurendrejeri, men det är jag det. I ett seriöst kopplingsbyte så byter man packboxen hursomhelst. Skillnaden mellan att inte byta packboxen resp byta densamma är ca 15 minuters arbetstid samt en kostnad på material för 200kr. Det är svinigt att kräva 1232spänn för det..
Att kräva 14000 för kopplingsbytet är likaså ett svinpris. Med denna *rabatten* är det nu normalt verkstadspris, alltså inte en krona i rabatt egentligen.'
Nu bor du ju 20 mil söder om mej så tyvärr antar jag att jag inte kan erbjuda dej att göra det betydligt billigare på fritiden.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]