Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
lilleman skrev:Om du tittar rakt ner mellan kylare o insuget ungefär så ser du en grå skarvkontakt
startmotorn sitter sitter sidan om.Dra isär skarvkontakten (kan vara svår o dela på)
sedan följ kabelen bakom startmotorn plocka loss spjällhuset så ser du var kabelen tar vägen
det är lite bökigt o få ut sladden bakom startmotorn men det går :)
Lycka till :)

Mvh/Roger :)
Kan man göra det uppifrån?
Användarvisningsbild
av lilleman
Ja det går dåligt o komma åt under ifrån
det ända som är lite böket är o lirka ut sladden
lättast är o ta loss spjällhuset så ser du något så när var sladden går
det brukar sitta en plasthållare vid startmotorn som sladden sitter fäst i
lirka loss den därifrån och dra sladden till vänster längs startmotorn
det är trångt men det går du förstår nog när du börjar riva i det. :)

Mvh/Roger
av oldtimersmc
lilleman skrev:Ja det går dåligt o komma åt under ifrån
det ända som är lite böket är o lirka ut sladden
lättast är o ta loss spjällhuset så ser du något så när var sladden går
det brukar sitta en plasthållare vid startmotorn som sladden sitter fäst i
lirka loss den därifrån och dra sladden till vänster längs startmotorn
det är trångt men det går du förstår nog när du börjar riva i det. :)

Mvh/Roger
Vad har du för nummer på ditt spjäll? skulle ev kunna tippsa dig om ett nytt för bra pris (har köpt för egen del från UK tidigare) via ebay.co.uk
av bonde456
Jag fick upp "Motorservice Erfordras" på min -06 XC70 185Hk Diesel och samtidigt så började det låta som ett "Malande drevljud"
När motorn var kall så lät det i några sekunder när man startade bilen och när bilen var uppe i temp så lät det i några sekunder när man slog av motorn.
När man körde så kunde den först gå bra och sedan tappa ork, ibland efter ca en halvtimmes körning på motorväg så kunde den plötsligt gå som vanligt igen och så där höll den på, ibland räckte det med att starta om bilen så gick den bra igen.
Eftersom ljudet inte var speciellt svårt att lokalisera så kunde jag snabbt konstatera att spjällhuset var boven i dramat och efter lite googling på Spjällhus och 8692720 så hittade jag denna tråd.
Köpte ett begagnat spjällhus med 8000mil på nacken för 1390kr och efter en halvtimmes skruvande så var jobbet klart.
larmet om motorservice är fortfarande kvar men kan troligen bero på att jag provade dra ut lite olika kontakter under felsökningen vilket gjorde att jag fick upp den röda triangeln med ytterligare en varning, Bränslesystemlarmen är långsinta har jag hört även om den röda varningstriangeln försvann efter några mils körning.
Bilen skulle hur som helst in för att släcka felkoder då jag i våras bytte dieselvärmarens glödstift.

För den som tror sig ha samma fel men inte hör något rasslande så är ett tips från coachen att lossa slangen från intercoolern.
När man vrider på spjället så ska den ha ett jämnt fjädrande motstånd hela vägen, min gick lätt i början då några kuggar i plastdrevet saknades.

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.