Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60 D5 AWD R-design el. XC60 D3 AWD Summum

V60 D5 AWD R-design, HGV-paket, Hightech-paket RTI, VOC, HP-stereo, soltak, p-sensor fram), tonade rutor, keyless
27
52%
XC60 D3 AWD Summum, HGV-paket, Hightech-paket (RTI, VOC, HP-stereo, panoramatak, p-sensor fram), keyless
25
48%
Användarvisningsbild
av Friman
XC60 skrev:Har enorm beslutsångest och kan inte riktigt bestämma mig. Vad hade forumet valt?
Att be forumet hjälpa dig överkomma din beslutsångest är lika fruktlöst som att fråga oss om du ska gifta dig med din flickvän eller ej. Det är Du - och endast Du (och möjligvis din fru/sambo :D ) som vet vad som är bäst för Dig och din familj.

Vad jag förstår kör du en XC60 idag och kan fatta om det känns lockande att byta modell (gräset verkar alltid vara grönare...) - men om du nu inte har lidigt nämnvärt med att köra denna modell i 3 år kan jag inte se något skäl till att inte köra vidare med samma vinnande koncept, om än dock tre år nyare.

/Ove
Senast redigerad av 1 Friman, redigerad totalt 0 gånger.
En kubikmeter luft inne i bilen väger bara drygt ett kilogram extra - det kan jag köra omkring med utan problem. Plåten som innesluter luften väger förstås lite mer.

Nåt år roade jag mig med att kryssa i almanackan varje gång jag behövde släpkärra efter någon av bilarna (då hade jag ändå en 945:a också, och den är rätt rymlig). Det blev ungefär 50 kryss på ett år.
Bilar blir inte för stora förrän ev. begränsade körkortsinnehav hindrar användandet.

Jag röstar varken på den ena eller den andra.
av Steff 99
StringerBell skrev:
Steff 99 skrev: Om man nu kan välja, varför inte ta den bilen som passar bäst och är rymligast...??
Storlek är aldrig ett problem menar du? Bor du på landet?
Nu är inte en XC60 speciellt stor, den är 20 cm kortare än en V70 och men lika bred, jämfört med V60 är XC60:s mått ganska lika förutam att XC60 är några cm. bredare därmed ganska smidig i city, höjden däremot skiljer men det gör inte bilen mindre smidig i tät trafik
Jag bor i Göteborg om man nu kan kalla det "landet", men i jämförelse med New York så är det väl "ja !" :mrgreen:
av Herkulez
StringerBell skrev:
Malmstroem skrev:Packa barnvagn, barngrejor (säng, skötväska, alla extrakläder) plus föräldrarnas saker i en V60 skulle jag inte vilja göra. Om det kommer med en taxbox så fungerar det väl -- men varför?

XC60 fungerar helt klart bättre till det. Själv hade jag en V70 under den tiden -- och skulle inte velat ha en mindre bil.
Måste man köpa bill efter behoven under semestern?

Säg att man lastar överfullt 4-5 ggr per år. Kan man inte då lägga överskottet på taket de gångerna istället för att köra med en massa luft resten av året.

Och har någon funderat på hur folk i Sydeuropa kan klara sig med betydligt mindre bilar än ens V60?

Precis!
Snarare "nix"!
Det är inte bara under semestern det blir fullt, det är betydligt oftare.
Det jag då packar inne i bilen vill jag varken ha på tak eller släpkärra.
De i icke vintersportande länder vill gärna ha mindre bilar, för det är så förbenat trångt där de bor. Dessutom har de ofta en rudimentär uppfattning om säkerhet.
Jag har en bekant som "klarar" sig med en Lotus Elise och en Renault Clio. Och de har två barn...

Allt går om en rolig bil är det du prioriterar. Personligen tycker jag att det är betydligt mer praktiskt med en stor bil. När barnen var små utnyttjade vi regelmässigt utrymmet i den V70 vi hade.

Visst hade gått med mindre -- det handlar som sagt var om prioriteringar. Jag tycker om "lagom" stora bilar, typ V70, XC70, XC60 etc.
av AllanB
Hoppsan nu vart jag tvungen att regga mig...

Ursäkta om jag kommer och spelar Allan Ballan men jag börjar bli lite lätt trött på ditt (apersson850) eviga snack om hur himla bra xc70 är och att det är den enda bilen man kan ha osv. Alla som tycker något annat verkar vara födda i farstun och sakna allt vad sunt förnuft heter. Man har rätt till en åsikt helt klart men jag tror du har "proved your point" kring xc70:s förträfflighet så att säga.

I den här tråden frågar ts hurvida han ska välja en v60 lr xc60 och vill således höra hur folk resonerar kring det. Ditt svar att du varken röstar på den ena eller den adra tillför inte så mycket eller hur. Nu tillför inte mitt inlägg så mycket heller men ändå.

Och kan herrn förklara vad han använder släpkärran till 50 ggr per år om man får fråga??
Förklara även gärna vad du packar bilen full med för grejer (vid ej semester) som inte kan lastas på tak lr släp ?Möjligtvis 50" plasma men det brukar jag inte handla så ofta...
Med ditt resonemang borde du köpt en beggad Mercedes GL320 (ca 500kkr) som kan lasta rejält och som för övrigt är en landsvägskryssare av rang OCH, tro det elle ej, är en bra dragbil.
Missförstå mig rätt xc70 är en jätte bra bil men det är även xc60 och v60, allt beror på vilka behov man har.

Ursäkta OT och min lite tråkiga ton men ibland rinner bägaren över...
Användarvisningsbild
av crumpets
Lite kul att läsa såna här diskussioner. Jag får verkligen fundera över vad folk lastar jämt och ständigt. Jag är uppfödd i stan, och familjen har inte haft bil under hela min uppväxt. Jag blir så full i skratt när folk klagar om att man minsann måste ha bra plats i bilen när man har ungar. Uppenbarligen överlevde vår familj med 0 m3 utrymme där bak :shock: Det gick till och med jättebra!

Ta den bil du önskar. Det är så extremt upphypat med all plats man ska ha. Dock pluspoäng till säkerhetstänket, särskilt när det är barn ombord. Självklart är det ingen höjdare att smälla en älg i 100kmh med en polo eller fiat500... Men nån lastbil behöver man knappast ha.
Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Vad är det för bil???

3G släcks

Tackar, jag har samma sim-kort från när[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]