Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av styrbjorn
Jag har nu kollat ordentligt med spegel och lampa. Det är inte kamsensorn som läcker.

Läckan kommer såvitt jag kan se från ett fyrkantigt fäste på baksidan av motorn, på höger sida sett framåt från förarstol. Det sitter en bit ner, i höjd med grenrören ungefär. I det fyrkantiga fästet finns det ett hål, och en bit in i hålet är det ren blänkande metall som ser gängad ut. Pga kylslangar i vägen kunde jag inte se hela vägen in.

Jag kan inte se några lösa slangändar eller rör. Jag har inte lyckats hitta någon info om vad detta är för något. Någon som har någon idé?

Edit: Hittade en bild:

Bild

Där finns det olja.. alldeles under toppen.. gissar att det antagligen är topplockspackningen då? Motorn går hur fint som helst i alla fall, så lär väl inte vara något större problem i så fall?
av Volvokarl
Har du kommit fram till något mer om oljeläckan därbak? Är också inne på att min eventuellt läcker därifrån, i samma region, något dropp då och då men jag blir inte klok på var det är. Det inte den klassiska ramlagertätningen mellan växellåda o motorn eller från kamaxeltätningarna. Det är någonstans därbak alternativt höger sida långt bak. Bilen går toppen i övrigt förutom detta. Det där du ringat in, är det inte något som täcker hålen på din bil ?
av styrbjorn
Sorry, inga framsteg. Det är inget som täcker det hålet på min bil, har inte den blekaste vad det där är för något. Efter tvätt så verkar det som att det kommer väldigt lite olja så det får vara för tillfället. 960n får stå ett tag nu tills jag bestämmer vad jag gör med den.
Byta bakruta volvo 940

Hej! Undrar om det är möjligt att byta […]

Bromsrör höger fram

Aha det visste jag inte att de hette olika. Det sk[…]

Min startade häromdagen när jag skrapade[…]

I vissa delstater i USA dubblar man årsa[…]