Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Akesson76
Okej, så det finns två olika lösningar.

Måste man demontera fjädern för att få dit isolatorerna?

Råkar inte vara så att du har artikelnumret till isolatorerna?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är nog en fördel om man kan dra ihop fjäderna innan man trycker på isolatorn, men jag vet inte om det behövs?

Isolatorn sitter nog standardmonterad från någon årsmodell, men jag har inga orginal på min 01:a i allafall. Skall testa att montera dom om några veckor, har lite ont om tid nu.

Artikelnumret har jag inte, men det borde ju inte vara svårt för reservdelspersonerna att få fram, det var inte inte när jag köpte mina i allafall.

/Martin
av Akesson76
Då får det bli en tur till Volvohandlaren...

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av AWWD
De "sk" isolatorerna (ser ut som en slangstump på nedersta fjädervarvet) satt original på min -03:a. De hade dock glidit ur läge och hade därför ingen större effekt.

/AWWD
av S60-goran
Oj oj oj vad mycket matnyttig information det verkar finnas i den här tråden. Lite jobbigt så här i efterhand att snabbt summera vad åtgärderna är.

Mitt problem är (har en s60-02 som gått 10.500 mil) att det smäller irrriterande mycket från framvagnen när jag kör över gupp och det blir en distinkt belastning på stötdämparna. DEt verkar finnas några här som har bra helhetskoll på problemet. Vad specifikt är lösningen för mig?

Mycket tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Crille
Som du säker själv har sätt så finns det ingen unik lösning på problemet.
Allt från krängningshämmarstag till fjädrar med grus i mellan fjäder och fjädertallrik.

Krängningshämmar stag
Fjäderbenslagringarn
Stötdämpare
Isolatorer till fjäder
Bussningar i framvagnen
sten som kommit i kläm mellan fjäder och fjädertallrik
Löst åtdragna fälgar

Säg till om jag missat något :???:
av S60-goran
Aj då! Det var det där svaret jag inte ville ha... :wink:

Låter som att det måste bli en massiv genomgång av hela framvagnen.
Användarvisningsbild
av s72732
Tänkte bara återkoppla om mitt "klonk" i framvagnen. Drog iväg med bilen till verkstan' och dom kunde genast konstatera att "isolatorerna" hade glidit iväg. Efter att dom "knuffade" dom på plats igen har jag (peppar, peppar...) inte haft något mer "klonk".

/Janne
av Anders Andersson
MartinS skrev:De jag köpte för 28:-/st är isolatorerna, dom du trär på längst ner på fjädern. De sk. gummidukarna är mycket dyrare.

/Martin
Vart köpte du dom?
av akhil
Ni beskriver att klonkandet uppstår oftast vid trottoarkanter och gupp. Är det oftast i kombination med rattrörelser eller dök det upp för er även vid körning "rakt fram"? Har liknande problem, har bara klonkat några gånger men bara i kombination med att jag svänger medan jag åker ned för något ex. gupp, kant el. dyl.

aK.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]

Northvolt kommer att avveckla all produktion vid b[…]