Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
NCR skrev:...dessa gummin slits ändå ut efter ett tag så att man är tillbaka på ruta ett. Nån som vet om det stämmer?
Har hört samma sak, vet ej hur ofta detta inträffar.

En del kallar dessa för säten för "gummiduk", men det är definitivt inget som jag skulle kalla "duk". Det är en gjuten tingest i gummi/plast material. Livslängden beror säkert också på i vilken mån fjädern rör sig relativt fjädertallriken och denna rörelse torde variera med körsätt, typ av körning, från bil till bil mm

/AWWD
Senast redigerad av 1 AWWD, redigerad totalt 0 gånger.
av cme
De kallas för säten tror jag (skall kolla på fakturan) men är faktiskt bara tunna som en duk. Det verkar vara lite finare gummi för de känns som vulktejp på ytan. Mycket bra passform på den undre mot fjädertallriken. Den övre däremot gick nästan inte att få dit snyggt eftersom passningen redan var bra mella fjäder och den gummivulkade delen i fjäderbens lagringen. Jag fattar inte varför det skall vara ett gummi i gummitallriken. Verkar igen vara ett efterkonstruktionsfix. Kostar 296 st och det går åt två (olika) per fjäder. Min erfarenhet av maskinkonstruktion sägermig att det kommer att nötas hål ganska snabbt där fjäderns slutar. Kommer det in grus (de sitter ju i hjulhuset!) så ökar nog slitaget. M.a.o -de skall sannolikt anses vara förbrukningsvara.
Användarvisningsbild
av AWWD
cme skrev: Jag fattar inte varför det skall vara ett gummi i gummitallriken.
Min reaktion också, det borde vara fjädern mot metall (nedre) som orsakar ljud.

/AWWD
Användarvisningsbild
av s72732
Hej,

mitt första inlägg här på forumet...

Har varit tyst länge i den här tråden... Har alla löst sina problem eller har ni bara tröttnat :)

Läste denna tråd med stort intresse eftersom de problem som "AWWD" beskriver i det närmaste exakt är de samma som jag har. Jag har en XC90 -05 med ett "klonkande" ljud som uppstår då och då. Främst när man kör över ett farthinder eller en trottoarkant, men även ibland när man svänger. Har oxo noterat att det verkar bli värre när bilen är "fuktig", t.ex. efter en tvätt. Har liksom "AWWD" upplevt att "klonkandet" i vissa fall även känns i pedalerna.

Har bokat tid på verkstaden den 30/8 för att låta dom ta en titt (samt byta styrlederna, eftersom dom har en "kampanj" på det :D )

Inget nytt på denna front som jag kan ta med mig i bagaget när jag ska lämna in bilen?

/Janne
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har samma klonkande på min V70-01, vid fartgupp etc. Jag blev tipsad av en Biliameck jag känner att montera isolatorerna som finns till fjädrarna, han var ganska säker på att det skulle lösa problemet. Värt att testa i allafall för 28:-/st och enkla att montera. Men dessa kanske är standardmonterade på nyare bilar?

/Martin
Användarvisningsbild
av AWWD
AWWD här igen...

Kan bara konstatera att klonkandet definitivt är borta för min del så här 3 månader efter bytet äv fjäderbenslagringarna och installation av "gummiduken" mellan fjädrarna och fjädertallriken.

/AWWD
Användarvisningsbild
av s72732
Tackar för svaren! Det som "oroar" mig dock är att så vitt jag förstått av tidigare inlägg så borde "gummiduken" redan finnas på min XC90 -05, trots detta klonkar den... Eller gäller detta inte XC90? Nåja , har i alla fall något att snacka med verkstaden om.

/Janne
av Akesson76
Jag var inne hos en Volvohandlare idag och tänkte handla 28 kronors isolatorerna som MartinS skrev om i ett tidigare inlägg. De jag fick i min hand var 4 st gummiprylar som kostar 278 kr styck! Någon som känner till dessa? Och är de svåra att montera?
Användarvisningsbild
av CarMan
Akesson76 skrev:Jag var inne hos en Volvohandlare idag och tänkte handla 28 kronors isolatorerna som MartinS skrev om i ett tidigare inlägg. De jag fick i min hand var 4 st gummiprylar som kostar 278 kr styck! Någon som känner till dessa? Och är de svåra att montera?
280:- låter som ett normalt pris, har aldrig kollat vad dom kostar.
frågan är om inte martinS tappat en nolla?

ja dom är enkla att montera, du behövar bara tabort hela fjäderbenet & demontera fjädern, för att få dit dom. (kräver ju en del verktyg)
Användarvisningsbild
av MartinS
De jag köpte för 28:-/st är isolatorerna, dom du trär på längst ner på fjädern. De sk. gummidukarna är mycket dyrare.

/Martin
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Bakaxelfråga 740?

Kan någon här visa mig en bild på[…]

Har haft ett vinande ljud på en v60-16,ä[…]

Ok tack. Monterar ner hanskfacket och tar en titt.

Öj! Mugghållare har jag letat eft[…]