NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Trodde faktiskt att jag hade blivit av med det mesta av vattnet å fukten vid detta laget men det visat sig att mattorna har tagit upp MYCKET mer vatten än vad jag först trodde. Har kört med en stor avfuktare men det verkar faktiskt inte hjälpa direkt mycket. Just nu har jag lagt massa tidningspapper där jag kommer åt utan att demontera allt.

Jag skulle behöva vika upp hela mattan till mitten, hela högersidan skall vikas upp mot mitten. För att kunna göra detta måste jag ta bort hela stolen höger fram.
När jag väl har tagit bort stolen, kan jag då starta å köra bilen som vanligt eller är det ett stort NO NO?
För jag kan tänka mig att det tar ganska lång tid att få bort all vatten/fukt även om man lyckas vika upp halva mattan?

Edit:

Två frågor...

1. Har även läst i reparationshandboken att mattan består av 3 delar. Vänster fram, Höger fram och bak. Någon som kan bekräfta att detta stämmer? Isåfall kan jag ju ta bort bakmattan och höger fram å sätta tillbaks stolen å hänga upp mattorna på tork i torkrummet :)

2. Även så undrar jag om jag kommer behöva någon kod till stereo eller något annat efter jag gjort bilen strömlös?

//Kensy
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Okey, tack.

Gick ner å pillade lite med detta och du har rätt i detta med fråga 1 och 2.
Synd att man får felkoder, då blir det till att riva ut det till helgen då och köra utan matta i en hel vecka...

Måste man verkligen ta bort hela mittenkonsollen för att kunna ta bort den bakre mattan? Går det inte bara att dra mattan bakåt när stolarna är borta?
Paranormal skrev:Mattan går bara in under kanten på mittkonsolen så den behövs inte demonteras
Tack! Det var ett svar som jag ville och behövde! Då skall det alltså gå att ta bort den bakre mattan genom att "bara" lossa dem bakre skruvarna till stolarna, lyfta upp stolarna i bakkant och lirka loss mattan...
Får nog försöka imorgon igen :)
Tack men dem har jag redan tagit bort och skydden vid bultarna för stolarna. Även baksätesdynorna är borttagna.
Om jag inte behöver ta bort mittkonsollen är det bara bultarna till stolarna kvar och då skall mattan kunna tas bort som jag fattat det.

Synd att jag demonterat halva mittkonsollen redan, hehe.

Edit:

Fick ut hela den bakre mattan idag genom att bara tilta stolarna frammåt.Tog ca 40 minuter. Behöver även ta bort dem där framme men det går inte utan att ta bort mittkonsollen idag märkte vi.
Det var än värre med vattnet än vad jag trodde den gången också, tydligen blivit så mycket vatten på höger sida att skumgummit har sugit upp flera liter vatten och sedan flytit till vänster sidan också.
Imorgon skall mittkonsollen bort och dem främre mattorna skall ur, detta skall göras ordentligt.

Känns som att jag vill lägga något som kan rostskydda då det flagnat rostskydd på 1 ställe som är ca 1cm * 1cm. Tips?
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]