NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bogus
Att det blir imma och kondens på rutan på vintern är jag helt med på, men att det blir det nu i augusti tycker jag är skumt.
Det började för en vecka sedan att jag såg att hela framrutan (bara på passagerarsidan) immade igen helt och hållet under körning. Då hade jag varit ute och kört i en halvtimme ungefär. Jag jag ändrade blåset så det bara blåste upp på rutan, och det försvann direkt. Växlade sedan tillbaka på automatiskt och efter tio minuter var det tillbaka igen, fast inte lika mycket denna gången.
Det har varit så varje gång jag varit ute och kört, ibland bara lite imma, ibland väldigt mycket. Det försvinner direkt när jag blåser upp på rutan, men det verkar inte som att det blåser ens det minsta lilla upp på rutan när jag kör på automatiskt?

Vad kan vara fel?
Användarvisningsbild
av CabBO
Har du tillräckligt med kylmedel i din behållare. Jag hade en 850 -95, som immade igen när jag körde med ECC på automatic. Där fanns det knappt något kylmedel kvar så jag fick slå av och köra på manuellt på fläkten. Det lilla som fanns kvar av kylmedel var för lite för att få igång kylningen. Det blev för dåligt tryck. Ibland fick jag ta ner rutorna för lite tvärdrag. Fyllde på kylmedel och då försvann problemet. Detta var också mitt i sommaren.
av timebandit
Sätter man sig i bilen med böta kläder eller tex ett blött paraply så kan det ju också imma igen.
Eller så kanske du har mitt väldigt udda problem... Dräneringsslangen till AC'n som lossat och kondensvattnet går in i bilen istället för att hamna på marken? Men kanske inte så troligt?
av Rådlös
"Att det blir imma och kondens på rutan på vintern är jag helt med på, men att det blir det nu i augusti tycker jag är skumt."

Nu på sommaren är ofta luften fuktigare än på vintern, så imma på rutan behöver inte med självklarhet betyda att något maskinellt är trasigt. Tänk efter, var det gråvädersdagar när problemet framträdde? Förklaringen kan ligga där.
av Bogus
Gråvädersdagar... hmmm inte nödvändigtvis, men jag bor nära havet så det är väl lite högre luftfuktighet här än längre inåt landet antar jag, men då borde jag ha märkt det förra sommaren också tycker jag.
Jag har kollat under mattorna på golvet om det har läckt in något vatten men det är snustort där under.
Kanske får åka bort till volvo och se om de ska fylla på kylmedel då kanske? Någon som vet om det kostar dyrt? :?:
Användarvisningsbild
av CabBO
Om du mejlar eller PM:ar mig så skall du få en kontakt. Känner en som fixar sånt i dina hemtrakter. Han fixade sånt åt mig när jag hade en 850 för ett antal år sedan.
Användarvisningsbild
av CabBO
Du med :D
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]