Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett relativt nytt fenomen är att vid acceleration med lite högre belastning, typ uppförsbacke, och varv över 3000 rpm så ryker V70in väldigt blått!

Fan, ska inte en fullservad Volvomotor hålla mer än 20 000 mil?

2.4 170 HK -02......20 000 mil å nyservad.
Senast redigerad av 1 trasker, redigerad totalt 0 gånger.
av trasker
Jo exakt. Men borde det inte vara relaterat till toppen? Eller ringarna. Oavsätt dyrt och trist :(
av trasker
Inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet. Motorn är lite fuktig under, typ runt oljepluggen. Läste om nån kille som hade en dålig packning i bottentråget. Vid belastning sprutade olja på avgasröret typ.

Ska ut med följebil för att se om det ryker ur avgasröret eller under bilen.

Ska också till Volvohandlarn å se om detta kanske är signalen för att byta upp sig.
Användarvisningsbild
av svenne
Eftersom det är samma block på en turbo motor och vanlig sugmotor så finns det en plugg baktill på motorn strax ovanför oljetråget. Den lille jäkeln kan lossa och då spyr den ut olja via hålet rakt på avgasröret vid hård belastning.
På en turbo motor går returröret in där.
av trasker
Tack för tipsen svenne, det är iaf klarlagt att det inte är via förbränning av oljan i motorn det ryker.

Drog just ett race upp för backen med farsan i tätt följe. När jag drog ur den på trean och molnet materianliserades såg jag bara hur han försvann :mrgreen: . När vi stannade kom den nån besvärjelse och ett påpekande om att det ryker från under hela bilen men inte ur röret.

Gott så....packning eller nämnda plugg. Ska se om jag tar mig under eller får invänta tillgång till ramp.
av trasker
OK, har varit under, ser ut som att ovan nämnda plugg fattas, har sprutat olja överallt. Ska fixa bild för att verifiera med någon som sett fenomenet tidigare.

OK, funkar denna bild? Jag antar att det ska sitta en plugg här.

Bild

Bild

Urtrampningslagret har fått sin årliga[…]

Trådlös laddning MY2026

Den kanske funkar nu? :P

AC-rem V50 1.8F -09

Kan jag bara skära bort AC-remmen o köra[…]

Har också samma problem med att det fungera[…]