Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tony
#5584
Hej, har haft min bil på Volvoverkstad och problemet är vibrationer som börjar vid 70 km. Volvo har kontrollerat alla bussningar, stötdämpare, bytat ut drivaxlar, bromskivor, bromsok, däck och fälgar. Ändå återstår problemet. Vibrationerna är i hela karossen. Bilen har gått 15 000 mil. Är det någon som vet vad man kan göra härnäst?
Användarvisningsbild
av George
#5586
Hej!

Byttes däck och fälgar samtidigt och både fram och bak?
Anledningen till att jag frågar är att jag hade vibrationer i min 855:a -95 och trots balansering (3ggr) och byte av bromsskivor så vibrerade det fortfarande. Boven i mitt fall var (visade det sig) vänster framfälg (provade med två uppsättningar däck på samma fälg utan att det blev bättre) som var skevt i axiell led (sida till sida). Det klarar inte balanseringsmaskinerna av att upptäcka. Det var först när jag bytte till vinterdäck som vibrationerna försvann helt.

/George
Användarvisningsbild
av Tony
#5625
Hej Georg!

Det har suttit 3 omgångar nya fälgar och däck, ändå återstår problemet. Samtliga har varit nya.
Tack ändå!

/Tony
Användarvisningsbild
av paul1975
#5894
Var drivaxlarna nya eller begagnade som du bytte? Anledningen till att jag frågar är för att i min servicehandbok står det att ett möjligt fel vid vibrationer kan vara att de inre drivknutarna är slitna...
Användarvisningsbild
av Tony
#5896
Hej Paul!
Tack för tipset, men Volvo har bytt hela drivaxel med knutar och allt. Har själv kommit på något i helgen: när man drar sakta i handbromsen så förstärks vibrationerna ytterligare men då ännu tydligare. Tänker själv rycka av bakhjul och skivor och kontrollera handbromsbackar. Återkommer med svar.
/Tony
Användarvisningsbild
av Sparkz
#5902
Sprucken bromsskiva bak? Det är vanligt att beläggen lossar från handbromsbackarna. Om en bit av belägget lossar och lägger sig dubbelt hamnar all kraft på en punkt i trumman och då spricker den.
(Handbromsen är alltså en trumbroms inne i skivan)[/code]
Användarvisningsbild
av prototypen
#5976
Titta på bakhjuets placering!

Bakre bärarmarna är väldigt känsliga för att bli krökta, mät avståndet från bakdäcket till skärmkanten framför bakhjulet. Det skall vara samma på båda sidor, om inte har du en toe in/out som gör att hjulen pekar (och rullar åt olika håll ) det kan framkalla vibrationer beroende på däcktyp etc.

Detta fel kan orsakas bara av att köra över eller emot en trottoarkant med bakhjulet!!!!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#6008
prototypen, snackar du 850 och gamla V70 nu? Bärarmarna ser rätt stadiga ut på dom tycker jag.
av ronnie
#6012
Sparkz skrev:prototypen, snackar du 850 och gamla V70 nu? Bärarmarna ser rätt stadiga ut på dom tycker jag.
mmm visst ,,lika stadiga som bärarmsbussningarna då eller?
Användarvisningsbild
av prototypen
#6031
Jag uttryckte mig lite fel, det skall vara "deltalink" armarna som sitter på 850 och inte själva bärarmen. De kan böja sig lätt om man kör eller backar på exempelvis en trottoarkant. Själv (frugan) har jag böjt en arm som jag var tvungen att byta ut.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]