Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Royalcruiser
Hejsan!

Har insett att jag behöver en kombi, och kommer därför att motvilligt skiljas från min S80 T6. Nästa bil blir en Xc70, gärna en D5:a. Budgeten ligger väl på mac ca 150K. Får man en vettig Xc70 får dom pengarna? tittar man på blocket så finns det ju väldigt många, och priserna är väldigt spretiga och varierar kraftigt. Har inte kollat särskilt länge, men det verkar som det finns en hel del bilar som stått länge hos sina ägare/bilfirma, är modellen övervärderad? Bilpriser.se säger ju något helt annat än vad folk vill ha för sina bilar.Kan man verkligen gå efter vad den sidan säger?

Ni som köpt/sålt en XC70 på siståne, hur har ni upplevt det? vad har ni fått ge? kunde ni pruta? Jag är ute efter en fin bil och betalar gärna för det, men vill ju inte betala överpriser heller, samtidigt är det svårt att få grepp om prisbilden på utannonserade bilar. Dessutom så vill jag ha en bil med utrustning i närheten av S80:in, dvs läder, automat,telefon samt gärna stora stereopaketet.

Hur är 163hk D5:an vad gäller förbrukning och körbarhet? upplevs den som klen?

Ni som kör 2,5T vad landar er verkliga förbrukning på?

Och till sist, ja, jag har använt sökfunktionen och hittat en del, men inte allt, därav en ny tråd i ämnet!

mvh

Kristian
av Kanmo
Prisnivået i Sverige vet jeg ikke noe særlig om, men trenden her i Norge er nok at disse begynner å falle litt i populæritet og dermed pris.
Men det er en god bil, har selv en 04 D5 automat. Sammenlignet med din T6 så blir den nok treg. Har selv en S80 T5 som min kone bruker og XC 70 ien er treg og tung i forhold til den.
Men drar noe husvogn med den og da er den knall, bra moment. En 1800 kilos husvogn er overhodet ikke noe problem, marsjer 100 uten antrengelser.
Forbruket på denne er etter computer i bilen 0,68 l/mil ved blandet kjøring, reelt ligger det på ca 0,75. Computeren lyver litt.
På langkjøring kryper den ned mot 0,6 l/mil og med husvogn på slep har jeg ligget på 1 l/mil, noe jeg synes er kjempebra.
Alt i alt en god bil, min har nå rullet 32 000 mil uten noe problem, og går fortsatt bra.
Lykke til! Det blir nok noe komfort og sprut i fra S80 ien du kommer til å savne. Har som sagt en av hver og jeg nyter nok langt mer å kjøre S80 enn XC 70.... men kombi er ett måste..
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag anser att XC70 är en övervärderad bil. Fyrhjulsdrift, 10mm högre markfrigång och plastsminkad. Det finns många trådar om XC70 och de flesta mynnar ut i att köpa men att en hylsa i halexen slits snabbt och orsakar att bilen blir tvåhjulsdriven. Förbrukningen lär ligga på ca 0,7l/mil om du kör D5 och cirka litern med en 2.5t. D5:an tycker jag är pigg, inte som T6:an som jag också moitvilligt avyttrat men inga problem vid omkörningar. Köp en välutrustad V70N D5 är mitt råd. Billig i drift. Är du i behov så kolla haldexsystemet att det är ok.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]