NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krizz
Min bil har ballat ur!
Det är en V50 2.0D -05a.
Den varvar knappt över 3000 varv!
Känns som turbon lägger av!
Först så kom felet bara ibland och då räckte det att stänga av motorn och starta om så var den normal.
Men nu är felet konstant! Visar inget felmeddelande i displayen i bilen.
Volvo verkstan har kollat och dom vet inte riktigt heller vad felet kan vara.
Har precis gjort stora servicen (24 000) med bl.a. kamrem och partikelfilter byte,
och den hade börjat krångla redan innan denna service. :roll:

Är det någon som vart med om liknande???
Pratade med en kille som "kände" en som hade haft liknande problem med exakt samma bil och motor, och då var det tydligen bränslepumpen som gett upp.

Och då direkt till min nästa fråga: Har min bil bara insprutningspump? Eller har den även matarpump från tanken??
Kan det kanske vara hål i någon slang?
Antar att det kan vara allt från detta till gasspjäll, spridare eller luftmassmätare???
Men om någon varit med om liknande vore jag tacksam för svar!!!
Låter som det kan vara problem med tryckgivaren till partikelfällan. Hade det problemet för ett par år sedan, felet (orkeslös, inget turbodrag max runt 2800 rpm) kom och gick ett par gånger innan det blev permanent.Denna givare sitter till vänster om batteriet sett framifrån.En ny kostar runt 1000 kr, tror man kan byta den utan att blanda in Volvo. Om du känner någon som har bil med samma motor så kan ni provat att byta mellan bilarna och se om felet flyttar sig.

Kan ju vara nåt annat, men det är en hel del som verkar ha haft just detta problem och det var nog mest en serie 05-06'or som drabbades mest enligt meken på min lokala Volvo verkstad.

Kan tillägga att jag aldrig fick något larm i displayen, typ motorservice krävs. , men de såg en massa larm när de kopplade upp sig med datorn.
dieselputte skrev:Låter som det kan vara problem med tryckgivaren till partikelfällan. Hade det problemet för ett par år sedan, felet (orkeslös, inget turbodrag max runt 2800 rpm) kom och gick ett par gånger innan det blev permanent.Denna givare sitter till vänster om batteriet sett framifrån.En ny kostar runt 1000 kr, tror man kan byta den utan att blanda in Volvo. Om du känner någon som har bil med samma motor så kan ni provat att byta mellan bilarna och se om felet flyttar sig.

Kan ju vara nåt annat, men det är en hel del som verkar ha haft just detta problem och det var nog mest en serie 05-06'or som drabbades mest enligt meken på min lokala Volvo verkstad.

Kan tillägga att jag aldrig fick något larm i displayen, typ motorservice krävs. , men de såg en massa larm när de kopplade upp sig med datorn.
Okej!
Detta låter ju snarlikt det problem jag har!
För en som mig som inte vet ett skit om bilar mer än det jag kan läsa mig till...
Var exakt sitter denna och hur ser den ut? Någon som kan offra sig och slänga upp en bild?
Se bilden i följande länk

https://docs.google.com/leaf?id=0BxYvo3 ... NmRm&hl=en

Givaren syns till höger i bild, precis framför bromsvätskebehållaren och längs med sidan på batteriet. Den har 2 tunna slanganslutningar på undre sidan samt en kabel som är ansluten med en kontakt på sidan mot motorn, du ser den kontakten i bild.

Bilden finns i följande tråd ang EGR problem http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &hilit=egr
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]