NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Min V50 D2 MY-2012 har nu rullat precis 130mil, och är ca 3 veckor gammal.
Igår när jag stannade vid minuten för att ta ut pengar vägrade bilen starta. Vrider på nyckeln och den bara står o gnager på startmotorn, samtidigt som meddelandet "försämrad motorprestanda" lyser i displayen.
Provar åtskilliga gånger utan att få igång den. Väntar ca 5min och provar igen och den startar. Ok! -"en gång ingen gång, som det så fint heter"

Idag hände samma sak igen, stannade motorn vid en järnvägsövergång för det brukar ta en stund innan alla vagnar rullat förbi som ni kan tänka er.
Försöker starta och den bara gnager på startmotorn "försämrad motorprestanda" lyser så fint på panelen...

Nån på volvo måste skojja med mig, en helt ny bil där knappt färgen torkat och biljäveln startar inte. -Hur pinsamt är det att sitta i en korsning trång som ett arslehål, sätta på varningsblinkers, vänta fem minuter på fanskapet ska vakna till liv.
Ok det kanske är ett i-lands problem, men jag har ju fan inte köpt en nissan cherry från -86....vad i helvete är det som händer?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
av jumu01
Låter inte bra whoppi, hoppas det löser för dig utan tjafs det är det minsta man kan begära av en ny bil!
av Kluster
Finns nog inget värre än strulande bil som man precis har hämtat ut :-(O) risken är ju överhängande att nybilskänslan får sig en kyss, ännu värre, försvinner helt! :cry:

Besök din ÅF omgående och be dom koppla upp sig, det bör ju finnas felkoder vad som har triggat igång detta!

Hoppas det löser sig!
av terreberre
whoppi skrev:Ok det kanske är ett i-lands problem, men jag har ju fan inte köpt en nissan cherry från -86....vad i helvete är det som händer?
Min gamla Nissan Cherry -85 hade aldrig några startproblem :)
av CrossFireX
Låter inte alls kul. Ny bil ska funka ordentligt. Men sen får man tänka på att Volvo gör tusentals bilar, 1 av 30.000 kanske har något litet problem. Självklart skall detta fixas, hoppas det är ett enkelt fel så du kan njuta av din bil så fort som möjligt! Återkom gärna och berätta vad som hänt. Hoppas det löser sig! :)
av whoppi
Har vart inne nu och uppdaterat mjukvaran. Detta ska tydligen lösa problemet. Hur gammal programvara kan det vara i en bil som är 1mån. :roll:
av Kluster
Hm hm hm....låter ju inte år 2011 när fabriken inte kör med den senaste mjukvaran....
av jumu01
Bra att du fått rättsida på problemet, det är nog så att datakomponenterna som sätts in på 2012-orna har tillverkats tidigare kanske redan från 2010 eller tidigare dessa datakomponenter saknar säkert den nya uppdateringen, men tråkigt att inte Volvo har förstånd att se efter att de senaste mjukvaror finns i de nya bilarna innan leverans till kund, om man nu skall vara mån om kunden.
Användarvisningsbild
av toorop
säger som alltid, bilarna var bättre förr då skiten höll hur länge som helst.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]