skyking skrev:Surkart skrev:Om det finns flera infarter till parkeringsområdet ska alla vara skyltade med vad som gäller inom området. Om det finns en infart som inte är korrekt skyltad så kan du ju alltid invända att du körde in den vägen. Skyltningen ska vara så tydlig att det inte ska råda någon tvekan om vad som gäller, men Hojab kommer med största sannolikhet att hävda att om den infarten inte var korrekt skyltad skulle du ringa till Propark och få reda på vad som gäller.
Kan dessutom vara svårt att ringa propark ifall det saknas skylt med telefonnummret dit, man får ju anta att folk faktiskt kan ta den oskyltade infarten...
En anledning till att skyltningen skall vara tydlig är att man ju faktiskt kan tolka den annorlunda ifall den är tvetydig och tolka den som obefintlig om den är obefintlig. Har man tolkat skyltningen är det ju orimligt att man skall ringa och fråga om man har tolkat rätt (isf skulle man ju alltid behöva ringa parkeringsbolaget/markägaren för att kolla innan man parkerar)
Jag erkänner att mitt resonnemang är fullständigt orimligt.
Men jag har varit i rätten, och det är den typen av resonemang parkeringsbolagen för. Sedan vet jag inte än vad tingsrätten anser om resonnemanget. Jag har inte fått domen än. I mitten av september har det gått ett år.
Jag har sett så många fullständigt orimliga resonnemang från parkeringsbolagens sida att man baxnar. För bara några dagar sedan fick en bilist följande svar på sin invändning från Mobil Park AB:
"Infarten till parkeringen är skyltad med P . Detta innebär bl.a. att parkering endast får ske på markerade platser med pilskyltar eller på marken tydligt målade linjer. Vid bevakningstillfället har parkeringsvakten konstaterat att ditt fordon stått utanför sådan markering vilket har dokumenterats med fotografier. "
Detta är fullständigt fel. I vägmärkesförordningen står följande om märke E19 Parkering "Används märket vid en särskilt anordnad parkeringsplats gäller anvisningen hela parkeringsplatsen." och i Regler om utmärkning enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering står: "Märke 1.4.31.1 skall användas för ett område som upplåts för parkering eller där grundregeln är tilläten parkering med vissa begränsningar i tillåtelsen. Gäller förbud att parkera fordon enstaka sträcka eller del av sträcka skall märke 1.2.40 förbud att parkera fordon användas för att tillkännage förbudet. På motsvarande sätt skall zonmärke (1.2.77.4-10) med förbud för särskilt ändamål användas."
1.4.31.1 var benämningen på en P-skylt enligt gamla vägmärkesförordning.
När de svarar som de gör är det uppenbart att de skjutit sig själva i foten, men hur många har kurage nog att riskera en rättegång för att få rätt. Även om man är hundraproceentigt övertygad om att man har rätt är det påfrestande att passera domstolen för att bevisa det.
En helt annan sak som jag reagerat på. Jag har sett en del kontrollavgifter från Europark på sistone. Vid inget tillfälle har de tagit fotografier. Jag börjar undra om de slutat fotografera beroende på att det kanske ofta visar sig att fotografierna kan vara mer till nackdel än fördel för parkeringsbolagen.
Just Europark figurerade i TV-programmet Uppdrag granskning för några månader sedan. Då ansåg sig Europark ha fotobevisning. Bilden var tagen snett från höger, vilket innebar att en parkeringsbiljett i en klämma på vänster sida var omöjlig att se. Därmed ansåg sig Europark ha bevisning för att det inte fanns en synlig parkeringsbiljett. Efter att Uppdrag granskning och juristen Conny Larsson blivit inblandade ändrade sig plötsligt Europark och medgav att parkeringsvakten för en gångs skull gjort ett misstag.
I min svärsons ärende skyllde de på att fotoutrustningen inte fungerat, men jag undrar om det är hela sanningen. Någon som vet mer?