Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SilverJ
Halloj,

Någon här som har lite erfarenhet av tredje parts brake pads? Tycker att bromsarna kunde varit lite bättre på min bil, blir nästan lite svampiga när de är varma. Är det värt att byta ut bromsklossarna till ett par andra? Hur pass mycket bättre prestanda kan man räkna med att få ut? Om det vore värt det är det i så fall någon som vet vad/vilka jag ska titta närmare på?

Har tittat lite på att sätta på ett brembo paket på bilen men är inte helt säker på att det är värt det...?

Bilen är en:
Volvo S60 T6 Heico -2010.

Mvh,
Johan
Senast redigerad av 1 SilverJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SilverJ
haha, brake pads... tackar.
ej gjorda för att gå sönder men de som sitter i nu verkar vilja gå på rast. :)
Användarvisningsbild
av SilverJ
Tack Agusta,
De verkar dock inte finns till min kärra...
Vet du något om hur pass stor skillnad dessa gör mot "vanliga" orginal belägg?
av agusta44
Hej,

Vad jag har förstått så gör inte ett byte av endast beläggen någon större skillnad så länge du inte har kört dina original belägg VARMA, vilket kan göra att du kan tappa bettet i bromsarna.

Om du vill ha bättre "känsla" och "bett" så ska du nog satsa på en hel uppgradering av dina bromsar, du hade en S60 va? Då kanske bromsarna från S60R kan vara något för dig?

Brukar dyka upp på blocket och olika Volvo forum med jämna mellan rum.

//MVH
Användarvisningsbild
av SilverJ
Har letat runt en del efter ett helt nytt bromssystem men hittar inte riktigt vad jag behöver... Brembo verkar ha till gamla modellen S60 men inte den nya. Någon som har en ide om ett annat märke som levererar?
Användarvisningsbild
av MartinS
En uppgradering av klossarna kan göra massor, kolla efter om Ferrodo har sport/racingklossar finns till din bil.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Tänk dock på att det inte är ovanligt att racingklossar är närmast odugliga om de inte är varma. För någorlunda normalt körande är sådana klossar hopplösa, för när man kör längs landsvägar och sånt är bromsarna aldrig varma innan man behöver dem.
Användarvisningsbild
av opA
Hör med http://www.bromsmannen.se/ är mitt tips :)

Han kan fixa fram de mesta.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]