- mån 01 aug 2011, 22:35
Okej I.H.P nu har jag mätt med multimeter enligt det du sade och enligt "System wiring diagrams Air conditioning circuits 1995 Volvo 940".
För att summera ihop:
1.Kopplar ur och mäter på lågtrycksgivaren (kablaget) vid torken, får 12V mellan 1st stift och kaross (jord).
2. Mäter mellan andra stiftet i lågtrycksgivare (kablaget) till 1st stift i högtrycksgivaren (kopplat ur högtrycksgivare, mäter på kablaget), får 0 ohm, dvs det är inte kabelbrott.
3.Kopplar tillbaka lågtrycksgivaren i torken, mäter på samma stift i högtrycksgivaren och mellan kaross (jord), får 12 V.
4. Det andra stiftet i högtrycksgivaren och till kaross (jord) fick jag 0.14 V, vet ej vad detta beror på.
5.Kontrollerade även från 1st stift i högtrycksgivaren till stift nr. 14 i LH-Jetronic, fick 0 ohm, alltså inget kabelbrott även här.
6.Mäter motstånd mellan 1 st stift i högtrycksgivaren till kabel som går till kompressorn, fick 0 ohm, inget kabelbrott. Kontrollerar även motstånd mellan chassit på kompressorn till kaross (jord), får 0 ohm, alltså är kompressorn jordad som den ska.
7. Nu måste jag ju ha spänning fram till kompressorn, mäter på kabeln som går till kompressorn och till kaross (jord), får 12.5 V.
Jag måste ha mätt fel förra gången jag kontrollerade om spänning kom fram till kompressorn, tror att jag hade lågtrycksgivaren urkopplad när jag mätte första gången, dvs. då kom det inte fram någon spänning.
Men magnetkopplingen nöp fortfarande inte med bilen igång och ECC igång.
Provade att dra + kabel från batteriet till kompressor igen, då nöp magnetkopplingen direkt.
Mätte spänning på den kabel jag precis dragit och till kaross (jord), fick 13.3 V. Det behövdes alltså lite mer spänning än de 12.6 V som kom från högtrycksgivaren.
Då måste det vara för stort spel i magnetkopplingen, mäter detta till 1.15mm.
Skruvar bort magnetkopplingen, tar bort 2st brickor på 0.8mm sammanlagt.
Skruvar tillbaka magnetkopplingen, mäter avståndet till ca 0.2 mm (rekommenderat 0.3-0.6), hoppas detta inte är för litet avstånd.
Startar bilen och ECC på, magnetkopplingen nyper direkt och ISKALL luft strömmar ut i kupén.
Stort tack för ditt tålamod I.H.P, och ett grymt forum!