Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av AndreasGLT
Funderar på att byta upp mig bilmässig genom att köpa en V70II. Åker nu en V70N och får dra 1320kg med mitt B-kort. Om jag byter till en V70II får jag dra max 1190kg. Jag vet att det länge har varit snack om nån anpassning till EU och att gränsen på 3,5 ton ska höjas men hur går det med det? Någon som hört något? Det är väl inte värre än att man får skaffa sig ett BE-kort men lite surt känns det tycker jag att man ska behöva ta ett nytt kort för att man ska byta bil.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det jag hört är att vi kanske eventuellt kommer att rätta oss efter eu-regler 2013 och höjja totalvikten. Men då inget är spikat så tänker inte jag chansa på att det höjs så jag kommer nog ta BE nu i höst, hade det varit ett beslut på att vi höjjer 2013 så hade jag antagligen väntat.

mvh
Anders
av Amarace
Och den nya behörigheten kan komma att kräva en 7 timmars utbildning följt av praktiskt prov, så det kan nog både vara bättre o billigare att ta E istället (kan man köra är det ju bara o plugga själv o beställa tid för förarprov)
av 2444ever
Om du har rätt i det så kommer det nog säkert ett EU-direktiv som täpper till den möjligheten.
Användarvisningsbild
av Brainy
AndreasGLT skrev:Den som söker. Har letat ett tag men nite hittat något konkret men när jag fick tummen ur och postade ett inlägg fann jag det jag sökt. http://www.sweden.gov.se/sb/d/8605/a/81741.
Där har du datumet 19/1 -2013. Känns som att det är en bra bit bort. Blir nog till att inhandla en ny bil och fixa ett BE-kort.
Det där är ju dock bara ett direktiv, något beslut är inte fattat ännu. Så det är långt ifrån säkert att vikten ändras 2013.
Användarvisningsbild
av erikn
Dessutom är det en special av B-behörigheten. Det är inte det vanliga B-körkortet som det gäller för, utan någonting mitt i mellan B och BE.
Utredningen tar inte i delbetänkandet ställning till hur den nya behörigheten ska förvärvas. Denna fråga kommer att behandlas i utredningens slutbetänkande.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det får vi se vad som händer med, de körskolor jag pratat med (iofs endast 2st) har inte trott att det när beslutet väl tas kommer att krävas något för att få köra med maxvikt 4200kg istället för 3500kg.

Och kommer det något sådant så är det väl troligt att det endast gäller de som tar körkort efter 2013 precis som med tung personbil, snöskoter, osv?
Användarvisningsbild
av erikn
Ja det har du nog rätt i. Precis som man fick MC (A) med på köpet förr när man tog bilkörkort. Det plockades ju inte bort för gamla körkort.
av V60D5AWDPolestar
saxat från ovanstående länk:

"Den som har ett B-körkort kompletterat med utbildning och/eller genomfört körprov ska kunna köra en kombination av dragbil och släp som överstiger dagens begränsning på 3 500 kg och kommer att få köra en kombination med en sammantagen totalvikt om 4 250 kg"

Är inte det precis det som BE är idag? En kompletterad utbildning/körprov som ger möjlighet att dra en kombination
på mer än 3500Kg? Dock verkar det som att man inför en maxbegränsning på 4250Kg, minns inget om detta då jag tog mitt BE-kort. Tolkar det som står på länken till regeringskansliet som att direktivet inte gör någon större skillnad på
maxbegränsningen, men dock en förbättring gällande förhållandet tjänstevikt/totalvikt för bil och släp...???

Är väl ingen adaptiv farthållare p[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare […]