Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man kan väl inte få allt här i världen på samma gång.

Jag har kört några BMW/AUDI/VW med både sekventiella lådor och DSG lådor.

Det slår ju i växlarna rätt brutalt uder max-acc med mindre komfort och ökat sliage som följd, därmemot accar ju bilarna som raketer och går supersnålt. På BMWn fick man nästan whiplash i nacken vid varje växling under fullgas.

Konvetionella automater och volvos powershift drar ju av på motoreffekten vid varje växling vid max-acc och verkar dessutom slira rätt friskt, det ger ju enorm komfort men både prestanda och förbrukning blir ju lidande rätt duktigt.

Jag tror bla att det är därför du märke viss tröghet i starten från noll.
av Lövet
Vilken BMW är det du kört? För såvitt jag vet är det bara dubbelkopplingslåda i 335 och M3 - allt annat är konventionella automater.

Om du inte tänker på de gamla SMG-lådorna förstås men de tillverkas ju inte längre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Vilken BMW är det du kört? För såvitt jag vet är det bara dubbelkopplingslåda i 335 och M3 - allt annat är konventionella automater.

Om du inte tänker på de gamla SMG-lådorna förstås men de tillverkas ju inte längre.
SMG var det jag körde... satan vad det gick men komforten var obefitlig nör den slog i växlarna.......
av KarlE
Sliter det mycket på bilen om man håller ner bromsen och samtidigt gasar, innan man drar iväg?
av Lövet
Det som händer är att temperaturen i automatlådeoljan stiger drastiskt. Inte bra.

Men det händer å andra sidan varje gång man accelererar med en husvagn i uppförsbacke också...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KarlE skrev:Sliter det mycket på bilen om man håller ner bromsen och samtidigt gasar, innan man drar iväg?
Tänk så här....

DIn motor klarar kanske att utveckla 100 kW (136 hk) vid stallspeed, dvs det varv som motorn ligger på när du gasar och samtidigt blockerar med bromsen.

All denna effekt kommer du att "slira" bort i oljan i convertern i automatlådan. Det utvecklas alltså 100.000 Watt värme inne i denna. Då kan du ju fundera på hur länge den överlever innan den är helt "toastad".

Tänk på fritösen hemma, där har du kanske 1500 watt värme som hettar upp oljan och det tar ju en stund, dra upp fritösen till 100.000 Watt och kolla hur många sekunder den håller ihop......
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
KarlE skrev:Sliter det mycket på bilen om man håller ner bromsen och samtidigt gasar, innan man drar iväg?
Tänk så här....
[klipp]
Fast tänker man så, vill man inte ha automat överhuvudtaget. Mycket värme blir det...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:
Tänk så här....
[klipp]
Fast tänker man så, vill man inte ha automat överhuvudtaget. Mycket värme blir det...
Visst blir det ohyggligt mycket värme som utvecklas i automalådan, det är därför du måste hålla koll på julgranen så du varvar upp motorn precis innan du släpper bromsen. För att inte elad upp hela lådan.

Med det gäller ju även på bilar med launch kontrol som tex BMW M bilar, varje sådan start sliter ju hårt och man kan bara göra det ett ganska litet antal gånger innan du får byta ut det mesta.

Det är ju därför "pressbilar" brukar vara helt slut fast de är i princip helt nya och bara har rullat med att antal motorjournalister bakom ratten.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: Det är ju därför "pressbilar" brukar vara helt slut fast de är i princip helt nya och bara har rullat med att antal motorjournalister bakom ratten.
Det är just det vi har motorjournalister till. Finns ingen anledning på en serietillverkad bil man köpt för egna pengar att göra denna typ av 0-100 tester. Jag har t.ex. aldrig klockat min egen bil. Jag behöver inte ha en "egen" siffra, det räcker med de siffror som redan presenterats i tester och av tillverkare.

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]